Kiki training, eerste avond!

Kiki, kansen in kinderen, is een vrij nieuw concept. Kiki is een veelzijdige voorschoolse educatie. Dat is een hele mond vol en het leert gastouders om hun jonge klantjes nog beter te begeleiden tijdens hun eerste stapjes in de grote wereld. Kiki heeft een gans programma met verschillende thema’s en activiteiten. Het mooie aan Kiki is dat zij zich richten op ALLE kinderen, van de hele jonge baby’s tot de puberende kleuters. Van 0 tot 4 jaar dus. Voor elke leeftijd is er een aangepaste activiteit en die activiteit omvat alle ontwikkelingsgebieden. Kiki heeft ook een echte training. Gastouders kunnen die training volgen! Vanavond was het dus voor mij eindelijk de eerste keer! Ik stond in mijn enthousiasme al een week te vroeg op de plaats van afspraak. Sorry voor de persoon die ik toen gestoord heb, maar het geeft wel aan hoe erg graag ik wou deelnemen.

Met een groepje van een 15-tal gastouders hebben we een heel erg leuke avond beleefd. Deze eerste les bestond vooral uit het kennismaken met Kiki, het programma, elkaar een beetje te leren kennen, ontdekken wat je voor jezelf wil bereiken en leren, proberen te bedenken wat ouders nu net verwachten van een gastouder, waarom ze voor een gastouder kiezen en niet voor een kinderdagverblijf. Sommige vragen waren gemakkelijker dan anderen. Het is namelijk altijd erg moeilijk vind ik om in mezelf te kijken, om te ontdekken wat ik wil en wat ik nu eigelijk verwacht van een opleiding, van anderen en van mezelf.

Kiki is naast dit programma ook een erg leuke beer waar de kinderen hier gewoon gek op zijn. Ze nemen hem overal mee naartoe, hij zit bij aan tafel als we eten, kinderen kunnen er hun kleine en grote verdrietjes tegen vertellen en vanavond hebben we ook geleerd hoe we via beer Kiki een leuke activiteit kunnen inleiden. Iets verstoppen in de knapzak van Kiki en dan de kinderen laten voelen/ruiken/luisteren wat er in de knapzak zou kunnen zitten is inderdaad een erg aantrekkelijke, leuke en vooral gemakkelijke manier om de aandacht van kinderen te krijgen en vast te houden. Kinderen zijn, net als volwassenen, gewoon erg nieuwsgierig en willen natuurlijk graag weten wat er nu eigelijk toch wel in die knapzak zit. Ik wil de knapzak dan eerst laten rondgaan en dan mogen de kinderen even raden wat ze denken dat er in de knapzak zit. Dan gaan we kijken of er iemand het juist heeft geraden. Plezier verzekerd!

Naast het volgen van de lessen, is er natuurlijk, zoals dat hoort in een echte cursus, huiswerk! Een steeds terugkerende taak is het maken van een thematafel. Natuurlijk over het thema waarmee je die periode wil werken. Een thematafel is een tafel/stoel/bankje…..waar vanalles te vinden is dat met het thema te maken heeft. Natuurlijk mogen de kinderen met alles van de thematafel lekker spelen. Kinderen leren namelijk, althans dat is mijn ervaring, door te….ervaren! Op alle gebieden, voelen, luisteren, ruiken, kijken, 100000000 keer hetzelfde vastnemen, ronddraaien….kortom door te doen. Zoals onze lesgeefster het mooi zei, de thematafel is geen museum (al ken ik ondertussen al best veel musea waar kinderen mogen ontdekken door dingen te doen) maar een doe/ontdektafel voor de kinderen. Ik heb al heel erg veel ideeën om zo een thematafel te maken voor mijn komend thema! Ik kan daar nog net teveel over verklappen, maar ik beloof jullie dat foto’s volgen zodra de tafel klaar is, Ik moet eerst nog wat knutselen en tja, ook winkelen! Komt helemaal goed, de kinderen gaan zich kunnen amuseren!

Er valt natuurlijk nog erg veel te vertellen over deze cursus, maar dat komt wel, stukje voor stukje, net zoals wij, de gastouders die de cursus volgen, ook alle info, stukje voor stukje krijgen…..Volgende keer gaat de les over ‘dagindeling en dagritme’. Natuurlijk is dat een belangrijk gegeven voor jonge kinderen. Het geeft hen veiligheid, maar nu loop ik, denk ik al te vlug en te ver vooruit!

Voor vandaag wil ik gewoon zeggen dat ik het een erg leuke bijeenkomst vond. Ik had helemaal niet het gevoel dat ik echt terug op de schoolbanken zat en toch heb ik echt wel veel geleerd. Ik kijk uit naar de volgende bijeenkomst, maar eerst nog huiswerk maken!! Niet meer nu, dat is net te laat, nu is het tijd voor ontspanning na een lange, maar leuke dag. Ik denk dat wij hier nog even een aflevering van 1 of andere serie gaan kijken. The following lijkt me wel wat, of the walking dead. Sorry voor degenen die ik nu laat schrikken, maar ontspanning hoort erbij. Morgenvroeg ben ik, per uitzondering een keer vrij. Een aantal kindjes zijn geveld door een keelontsteking en dus kan ik veel hier in huis voorbereiden. Morgenmiddag zijn de grootste meiden uit de opvang er weer en komt onze stagaire ook weer helpen. Maar daarover horen jullie later wel meer. Ik schrijf een blog, geen boek, althans, toch niet nu!

Fijne avond voor iedereen die dit leest en tot laters!

Groetjes,

Myriam

Standard

Leave a Reply

