KIKI Training deel 2 Welkom Kind Midden en West Brabant

dagritme

Yeah, Yeah, Yeah, ik heb gewonnen!!! Sorry beste lezers, dat moest er even uit!! Later meer uitleg hierover, eerst het serieuze gedeelte van de avond bespreken.

Zoals verleden keer was er weer een leuke groep gastouders van Welkom Kind Tilburg komen opdagen om deze 2de training van kiki te volgen. Deze keer zouden we het hebben over kansen grijpen en creëren. Nadat onze lesgeefster ons heel erg vriendelijk verwelkomt heeft begon ze eerst weer over een stukje zelfverkenning, zelfontdekking.  Vanavond hebben we even onderzocht op welke manier we eigelijk dingen leren. Om dit goed te begrijpen wil ik eerst vertellen dat er globaal gezien 4 soorten leertypes worden onderscheiden. De denkers, doeners, beslissers en bezinners. Natuurlijk snijdt dat mes aan alle kanten en niet enkel aan 2 kanten. Als je van jezelf weet welk type je bent dan weet je niet alleen hoe je zelf leert maar ook vanuit welk standpunt je dingen overbrengt naar anderen. En ook voor onze lesgeefster is het goed om te weten wie op welke manier leert. Zij kan dan haar manier van lesgeven aanpassen aan de mensen in haar groep. Onze groep is mooi, bijna gelijkwaardig verdeeld over de 4 types. Persoonlijk ben ik een beslisser, maar met een zeer hoog doengehalte. Die 2 punten lagen enorm dicht op elkaar en dat herken ik echt ook wel. Ik doe eerst en denk misschien later wel eens een keer na. Dit soms tot grote ergenis van mensen in mijn omgeving, vooral GJ. Als we iets nieuws kopen of iets gaat stuk dan gaat hij eerst heel grondig alles bekijken en uitpluizen, liefst met heeeeeeeeeel erg veel boekjes erbij om eerst alles te lezen. Dat duurt mij gewoon veeeeeeeel te lang, ik begin gewoon en zie wel waar ik uitkom. Iets dat kapot is kan ik toch niet ‘kapotter’ maken dan  het al is (ttz, soms lukt me dat best wel zeg ik al blozend) en iets nieuws, tja, dat  hoort gewoon te werken zonder dat ik eerst een heel boek moet lezen. Nadeel daarvan is dat ik soms na maanden ontdek dat bv mijn mobiel iets kan en GJ zegt dan:”ja, dat wist ik wel, stond in de handleiding”….als ogen op dat moment konden doden…dan had hij toch een probleem. Ik weet namelijk, lieve schat, dat ik niet zo geduldig ben om een hele handleiding te lezen, daarvoor ben jij in mijn leven, maar dat moet je dan niet zo nog een keer extra inwrijven. Maar goed, we dwalen af! Ik ben dus een beslisser en een doener. Handig om te weten, ik vraag me plots ook af of dat type wijzigt doorheen de jaren, ik zou bijna denken van niet, maar ik vind het wel de moeite om dat uit te zoeken. Dat wil dus ook zeggen dat ik dingen doorgeef door vooral uit te dagen en te doen. Ik wil bezig zijn, geen ellelange preken over hoe iets werkt, nee, zoek het maar lekker uit. Knutselopdrachtjes zijn bij mij enorm open opdrachten… we gaan een muziekinstrument maken, je mag alles gebruiken wat hier ligt, als je nog iets anders nodig hebt kijken we of we dat vinden. Dat stimuleert, vind ik, enorm de creativiteit, maar voor sommige kinderen is dat ook enorm moeilijk. Voor mij is het dan soms moeilijk om te zien waarom zij dat moeilijk vinden. Maar sommige kinderen hebben net iets meer tijd nodig en willen eerst nadenken en liefst een echt instrument bestuderen voor ze zelf iets kunnen maken. Als ik dan even terug tot mezelf kom en denk dat ik als doener de denkers best kan helpen en aansturen komt het allemaal best wel goed. Voornaamste is dat het leuk blijft! Wat we dan ook doen!

Nadat we bovenstaande hebben afgesloten zijn we overgegaan tot het bespreken en bekijken van het huiswerk van de vorige training. We hebben heel erg mooie en creatieve thematafels gezien. Ik heb alvast heel veel inspiratie opgedaan voor mijn volgende thematafel. Ik was erg blij om te zien dat toch wel iedereen erg goed haar best gedaan heeft en volgens mij heeft iedereen ook zich echt ingezet om voor haar gastkindjes een leuke, leerrijke thematafel te maken. Natuurlijk heeft de een iets meer plaats hiervoor dan de ander! Bij mij persoonlijk maak ik een thematafel samen met de kinderen en die blijft dan welgeteld 10 minuten min of meer staan en dan zijn de kinderen zo aan het verkennen  dat er overal wel iets ligt, Dat maakt het wel erg leuk, die gezichtjes zien terwijl ze iets echt bestuderen en ontdekken! Pittig detail hieraan was dat er een ‘wedstrijd’ verbonden is aan de thematafels. Wij mochten elk 1 naam opschrijven van de tafel die we het leukst vonden.

Hierna was het tijd voor een korte pauze met koffie/thee. En daarna vloog onze lesgeefster er weer in. We hebben gepraat over dagritme, dagkaarten, kansen grijpen en creëren. Dagritme is belangrijk voor jonge kinderen, het geeft hen structuur en van daaruit ook veiligheid. Dankzij de dagkaarten kunnen ze het dagritme volgen. De kansen die kan je overal vinden, grijpen en/of creëren. De bedoeling is eigelijk gewoon dat je kinderen laat mee doen. Laat hen maar voelen dat ze belangrijk zijn, geef hen maar tijd om te groeien. Als gastouder heb je daar vaak meer tijd voor dan de ouders op een gewone werkdag. Ouders moeten op tijd naar hun werk en ‘s avonds willen ze natuurlijk ook naar huis want daar wacht ook nog wel wat werk op hen. Dat is begrijpelijk. Als gastouder maak ik tijd om de kinderen zelf bv hun schoenen te laten aandoen. Of ik geef de groteren kleine taakjes bij het verschonen van een baby. Ik verschoon natuurlijk, veeg billen af, maar de grotere kunnen al wel de vuile luier weggooien, ze kunnen een doekje aangeven, ze kunnen helpen met de baby die zich alsmaar wil omdraaien zo af te leiden dat hij 5 seconden stil ligt, net lang genoeg om die luier terug dicht te krijgen, ze kunnen een broekje aangeven zodat ik dat bij de baby kan aandoen….en zo verder. Zo zijn er per dag zoveel kleine momentjes die je als gastouder of als ouder kan aangrijpen om alle kindjes te betrekken in wat je doet. Ook kleine mensjes kunnen echt al wel enorm veel als je ze maar het vertrouwen geeft om te groeien! En daar ging deze les over. De opdracht voor volgende keer is dus nu om eens te proberen of je via dagkaarten zelf zo een schema kan maken dat het voor de grotere kinderen duidelijk is om die kaarten te lezen en dan weten ze wat we gaan doen in de loop van de dag. Ik heb heel leuke ideeën hierover, maar die verklap ik nog even niet.

Dan om af te sluiten waar we begonnen zijn: Ik heb de wedstrijd van de thematafels gewonnen!!!!! Ik ben echt helemaal blij hiermee en ga van het cadeautje genieten. Eens proberen om een momentje voor mezelf te maken, ergens op een avond als Kiki slaapt en GJ een game speelt ofzo….En dan lekker genieten in de badkamer, ik heb namelijk een lekkere, frisruikende douchegel met douchespons gewonnen. En die ga ik lekker ALLEEN gebruiken. Dat wil zeggen dat ik hem goed zal moeten verstoppen voor mijn peuterpuberke dat niets liever doet dan alles te gebruiken wat mama ook heeft en liefst met heeeeeeeeeeeeel veel schuim want dat ‘is leuk he mama!” Ik dank mijn collega gastouders voor het stemmen, ik had het niet verwacht want ik heb naar mijn mening nog andere thematafels gezien die ik ook heel erg leuk vond! Ik ben erg benieuwd naar de volgende thematafels.

Ik vond het een hele fijne, leerrijke avond, nu tijd voor een douche (mét nieuwe douchegel!) en nadien nog even wat tv kijken, the following of x-files, bij gebrek aan the walking dead….daar moeten we tot oktober (!!!!!) op wachten!!!

Fijne avond iedereen!

Groetjes,

Myriam

Advertisements
Standard

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s