Kliederen

Afbeelding

Kliederen, welk kind houdt er niet van? De kinderen van ons clubje vinden kliederen in elk geval super super super leuk!! Daarom doen we morgen een speciale kliederactiviteit, wat dat wordt, horen jullie in de volgende blog rond kliederen.

Vandaag wil ik het over iets anders hebben, want kliederen…waarom vinden kinderen dat nu zo leuk? Volwassenen denken daar vaak toch nog wel net iets anders over. Ik heb alle ouders van de kindjes die mee mogen doen alvast verwittigd dat ze hun kinderen kleding aan moeten doen die vies mag worden, heel vies mag worden. Ik krijg enkel heel positieve reacties op de kliederactiviteit die gepland staat, maar tussen de regels door lees ik hier en daar toch wel de gedachte bij vraagouders: “leuk dat je gaat kliederen met hen, zolang het maar niet bij mij in huis is, wens ik jullie heel veel plezier!”

En ja, misschien ben ik goed gek om met een stel jonge peuters dit te gaan doen, maar ik heb nu al voorpret, ik kan nu al hun gezichtjes zien als ze gewoon los mogen gaan met verf, zand en lijm. Als we binnen moeten blijven wegens slecht weer dan moet ik spijtig genoeg alle beperken tot lijm en verf, maar dat is ook nog erg leuk. En kliederen is gewoon enorm belangrijk voor kinderen. Het lijkt alsof kinderen gewoon aan het…..euh ja… kliederen zijn, maar dat is echt niet zo. Kliederen is voor hen zoveel meer. Kinderen leren vooral door te beleven en te proberen en dat doen ze onder meer door aan te raken, te ontdekken, te voelen, proeven, ruiken, kijken, horen. En dat doen ze dus allemaal bij kliederen, en ja, ook als ze kliederen met eten. Kiki heeft ooit een keer gezegd:’ssst mama, de soep praat”. Toen de soep aan het koken was, ze hoorde dat en maakt daar, vanuit haar peuterleefwereld praten van. Ze hoort dus dat er iets aan de hand is. Natuurlijk laat ik peuters niet hun handen in kokende soep stoppen om dan ook te laten voelen. Dat is dan weer absoluut NIET pedagogisch verantwoord, maar als peuters aan tafel met hun eten gaan spelen, of kliederen (sorry, ik gebruik dat woord wel erg veel in deze blog) zijn ze eigelijk hun eten aan het verkennen. Even bekijken wat dat is, wat je daarmee kan, hoe dat in elkaar steekt, of je daar nog iets anders mee kan en als we die lijn dan even doortrekken is dat nu net wat wij als volwassenen doen als we een probleem tegenkomen. We onderzoeken wat het probleem is, bekijken hoe we het kunnen oplossen, bekijken bv hoe een apparaat dat stuk is in elkaar steekt om het defect te kunnen vinden. Wel, jonge kinderen leren door te kliederen hoe ze later problemen moeten aanpakken. Dat is erg kort door de bocht en er komen nog enorm veel tussenstappen, maar kliederen is wel de aanloop om probleemoplossend te leren denken.

Daarnaast is kliederen ook erg goed voor de fijne motoriek. Kinderen zijn bezig met hun handjes en geloof me, niet alles is even gemakkelijk te vangen of te pletten. Probeer maar eens om die verf of lijm te pakken, of als we dan weer even naar het kliederen met eten gaan, die rijstkorrel te pakken krijgen is best moeilijk als je fijne motoriek nog niet helemaal op punt staat. Vaak zijn kinderen op dat moment dan ook supergeconcentreerd en worden ze dus boos als je hen op dat moment stoort.  Weer door te oefenen en te proberen lukt hen dat steeds beter en beter, en dat oefenen, dat noemen wij dus kliederen. Hopelijk kan je het kliederen van je dochter of zoon nu net met iets andere ogen bekijken, want hier bovenop komt nog……..

KLIEDEREN IS GEWOON ERG LEUK!!! Kinderen genieten er zo enorm van als ze vrij mogen kliederen en zeg nu zelf…poetsen moeten we toch erg vaak, het ‘geklieder’ (voor mij als vlaamse is dat een enorm raar woord) opruimen is ook niet het einde van de wereld!

Standard

Leave a Reply

