Pasen vieren

Afbeelding

 

Vandaag is het Paaszondag, of 1e Paasdag of Pasen of hoe je het ook noemen wil….Want dat is hier soms wel verschillend, ik met mijn Vlaamse achtergrond en GJ met zijn Nederlandse achtergrond. België en Nederland liggen zo dicht bij elkaar en toch zijn er enorme verschillen! Bijvoorbeeld rond pasen dus. Toen ik een tijdje geleden met de kindjes sprak over Pasen en hen vertelde dat de paasklokken dan chocolade eitjes brengen werd het opeens heel erg stil bij GJ. Ik zag hem denken en weet dat er dan wel iets zal komen. Dus na een paar tellen kwam dan ook: “Paasklokken???? Wat is dat voor iets gek???? Dat bestaat toch niet, allé, dat heeft volgens mij niks met Pasen te maken. De Paashaas brengt de chocola rond”. Nee, hoor, echt niet…In België hebben we echte paasklokken. Ik heb namelijk geen idee waar die paashaas vandaan komt, ttz, de folklore hieromtrent….een haas legt toch geen eieren??? Tenminste, dat dacht ik toch, een kip legt eieren, een haas niet, dus ook niet met Pasen! Nu, onze Vlaamse traditie van paasklokken heeft wel een eeuwenoude achtergrond. Het verhaal gaat als volgt: Op stille vrijdag (dus wanneer de klokken niet luiden om de dood van Jezus te herdenken) vertrekken de klokken naar Rome (tja, alles met het katholieke geloof he….). In Rome zijn namelijk speciale chocoladefabrieken waar mensen heel het jaar door paaseitjes maken. De klokken vliegen (yep, MET vleugels. Elke klok heeft die maar verstopt die de rest van het jaar!) naar Rome om die paaseitjes te gaan halen, ze vullen heel hun buikje (het holle gedeelte van de klok) met eitjes en vliegen dan vliegensvlug terug naar België waar ze in de nacht van zaterdag op zondag in alle huisjes/tuintjes eitjes laten vallen. Als de kindjes dan ‘s ochtends op paaszondag wakker worden zien ze natuurlijk die eitjes, Kindjes blij, klokken blij en dus beginnen ze terug te luiden! Daarom noemen we paasklokken ook wel de ‘klokken van Rome’!!

Moet ik erbij vertellen dat GJ op het einde van het verhaaltje amper zijn lach nog in kon houden, hoezeer hij ook zijn best deed? Hij hield zich in voor de kindjes, die zaten met heel grote oogjes naar mij te luisteren! Dat is namelijk onze vlaamse traditie die ik dus nu doorgeef aan Nederlandse kinderen. Speciaal voor GJ hebben de paasklokken dus ook een chocolade paasklok gebracht!! Lief van hen hé om zo aan die ongelovige thomas te denken! Eigelijk verdient GJ die chocolade paasklok helemaal niet, want wie niet gelooft in paasklokken krijgt eigelijk niks van hen! Ik denk dat ik het verhaal van de paasvos (ja, die hebben we ook in Vlaanderen!) nog maar even bewaar voor volgend jaar of GJ komt helemaal niet meer bij!

Kennen jullie het verhaal van de paasvos eigelijk wel???

Groetjes,

FIjne paasdagen!

Myriam

Standard

Leave a Reply

