De waarom- periode

Iedereen die met kinderen werkt of kinderen heeft komt er vroeg of laat mee in contact; de ‘waarom’ periode. Vanaf een leeftijd of 3-4 jaar willen kinderen echt alles weten, heel de dag door vragen ze ‘waarom?’. Nu deze peuter/kleuter vragen zijn vaak lastig en menig ouder heeft al wel eens ‘daarom’ geantwoord, gewoon om even van de eindeloze stroom ‘waarom’ af te zijn. Een ander truukje dat goed helpt is antwoorden dat je het niet weet en dat dochter- of zoonlief het misschien eens aan de juf kan vragen. Juffen weten alles toch?

Ik hou wel van die periode, lekker eigenwijs zijn en alles willen ontdekken/weten/vragen. De meeste van die peuter/kleuter vragen zijn ook nog best onschuldig of de antwoorden zijn simpel terug te vinden op internet. En dat antwoord aanvaarden de kinderen ook wel:’oei, dat weet ik niet, maar we kunnen eens op internet kijken of we daar het antwoord vinden’. Ik vind namelijk dat kinderen echt wel mogen weten dat ik niet alleswetend ben en dat ik soms ook dingen moet zoeken.

Heel anders wordt het als een kind gaat nadenken over andere vragen, een soort diepgaande levensvragen. Al dan niet serieus, maar waarop ik in de verste verte geen antwoord kan bedenken en de antwoorden ook niet voor het rapen liggen op internet. Een voorbeeld van zo een vraag is” Myriam, wie heeft er bedacht dat je eieren van een kip kan eten???” Ik denk dat ik keek alsof ik water zag branden op dat moment, mijn blik moet boekdelen gesproken hebben want ik kreeg de reactie, van hetzelfde kind: “Is dat een moeilijke vraag ?” Euh…. ik denk dat moeilijk hier een understatement is, want ik heb geen flauw idee. Maar eerlijk gezegd, ik vind dat het kind gelijk heeft met die vraag want wie heeft er inderdaad in godsnaam bedacht om iets dat uit de kont van een dier komt te gaan eten, of te koken en dan te eten, of te bakken en dan te eten. Is dat per toeval ontdekt, iemand liet een ei vallen op een hete steen, dat ei bakte min of meer en die persoon dacht: “laat ik die smurrie eens proeven….mmmmmm dat is lekker, en met wat zout en peper is het nog veel lekkerder, dat ga ik vaker maken”, of is iemand bewust op zoek gegaan naar iets dat je kan eten.  Moeten we dan denken aan de oudheid waarin dit ontdekt is (toen hadden ze waarschijnlijk ook wel vogels al waren die wat groter dan een kip en hun eieren ook!)

Van fruit kan ik het nog aannemen dat mensen dat wilden proeven, het meeste fruit ruikt al zoet, maar een ei, dat ruikt naar niks en als het rot is dan…..stinkt het uren in de wind, dus waarom wil je proberen om dat te eten. Zo stel ik me ondertussen ook vragen bij wie er eigelijk begonnen is met aardappelen eten. Knollen uit de grond, iemand vond die en dacht toen: “wow, dat ziet er goed uit, wat kan ik daar allemaal mee doen? ” Weet je wat, ik gooi ze in heet water en ga dan eens kijken wat er gebeurd” ????? Is het echt zo gegaan, puur en alleen door het instinct van mensen om te willen leven, ontdekken en vooruitgaan?? Of zit er meer achter of net niks, dat het allemaal gewoon echt toeval was, maar hoe komen die aardappelen dan in kokend water terecht??? Hoef ik het u nog uit te leggen dat ik ondertussen samen met de kinderen heel veel plezier beleef aan het bedenken van antwoorden op zulke vragen?

 

Fijne avond!

Myriam

 

ps. Mijn excuses aan iedereen die ik door bovenstaande blog ‘vies’ heb gemaakt van eieren……

Standard

Leave a Reply

