EHBO voor gastouders

Welkom kind Tilburg vraagt aan haar gastouders om de EHBO kennis up to date te houden. De wetgeving hieromtrent is duidelijk, een certificaat van Oranje kruis of dergelijke is 2 jaar geldig en dan moet er een herhalingscurus plaats vinden om opnieuw een certificaat te krijgen. Mijn certificaat was bijna einde geldigheid dus moest ik actie ondernemen. Welkom kind steunt haar gastouders hierin door de financiele kant voor hun rekening te nemen. Daarnaast staan er enkele instellingen op de website van Welkom kind waaruit de gastouders kunnen kiezen. Dat moet niet, maar het is wel handig omdat die instellingen vaak ook bekend zijn met Welkom kind. Daarnaast kan je er als gastouder zeker van zijn dat je de juiste opleiding krijgt als je bij 1 van die instellingen  EHBO volgt.

Ik koos voor een online cursus die werd aangevuld met 1 avond praktijk. Dat vond ik handig omdat ik dan op mijn eigen tempo, wanneer ik tijd had al een cursus kon doorlopen. Dit is niet de eerste keer dat ik een EHBO cursus voor kinderen volg, maar toch verbaas ik me er altijd weer over hoeveel er toch veranderd is en nog steeds verandert ivm EHBO voor kinderen. En waarschijnlijk ook voor volwassenen, maar die curus ken ik dus niet.  ‘s Ochtends heel erg vroeg hebben we tegenwoordig een kleuter die dan vooral op de bank ligt te slapen. Bumba, bijna 3 jaar wordt vaak al om 5.30 uur gebracht. Natuurlijk is dat veel te vroeg voor zo een klein ventje, dus hij slaapt en dat geeft mij dan tijd om iets anders te doen, zoals bv een online EHBO cursus. In de cursus werden natuurlijk vanalle mogelijke ongemakken en ongelukken behandeld. Feit is gewoon dat de meeste ongelukken nog altijd in huis plaatsvinden. Een kind rent, knalt tegen tafel en hopla, een gescheurde wenkbrauw, of een tand door de lip, een tand eruit, schaafwonden, maar ook diepe, vieze wonden kan je wel eens tegenkomen in huis. Of een kind valt flauw omdat het te lang in de zon heeft gespeeld, dondert van de trap omdat het te snel wil zijn, eet besjes die niet zo goed zijn of mss zelfs giftig zijn….en nog veel meer ongelukken kunnen gebeuren. Gelukkig heb ik nog niks ernstigs meegemaakt, een schaafwondje, een klein sneetje van een blad papier, een bloedneus en een buil. Dat natuurlijk allemaal wel, de kinderen hier zijn niet bepaald kindjes die goed kunnen stilzitten en daar horen de nodige kleine ongelukjes bij.

De online cursus was zo opgezet dat het erg vlot studeerde, elke dag deed ik ‘s ochtends 1 hoofdstuk en na 7 hoofdstukken mocht ik een toets doen, of liever, moest ik een toets doen want als je daar niet in slaagde mocht je ook niet naar het praktische gedeelte van de cursus. De toets ging erg goed en ik mocht een aantal weken later dus mijn opgedane kennis gaan testen in een praktische cursus. Het vinden van de juiste locatie was nogal een uitdaging. Eens het gebouw gevonden was ik er nog niet, een enorm groot gebouw, geen bordjes o.d die me de weg konden wijzen, geen mensen aanwezig, dus dat werd een interessante zoektocht. Na een tijdje kwam ik security tegen die me uit een gang plukten waar ik blijkbaar eigelijk niet mocht zijn. Ik was echter niet de eerste die avond die verloren gelopen was dus ze hebben me netjes naar het juiste lokaal gebracht. Vanzelfsprekend heb ik dit ook verteld tegen ‘iedereen EHBO’, de organisatie waar ik de cursus gevolgd heb.

Het praktisch gedeelte was een keer erg interessant. Ik heb al een aantal keer een EHBO cursus gevolgd en zelden een instructeur gehad met zoveel kennis en passie. Het groepje deelnemers was niet al te groot dus mochten we ook voldoende oefenen. Deze instructeur maakte ook alles erg duidelijk door voorbeelden en foto’s. Zo weet ik nu dat de longen van een baby eigelijk heel erg klein zijn en dat je dus nooit maar dan ook nooit echt hard mag blazen. Je moet eigelijk gewoon maar ‘pff’ zeggen en dat is genoeg om babylongetjes met lucht te vullen. Anders loop je kans dat je de longetjes laat klappen zoals een ballon die je te hard opblaast en dat wil je natuurlijk niet tijdens een reanimatie van een baby want dan heb je pas echt een probleem! Ook de kinlift om de luchtweg vrij te maken is bij een baby net iets anders dan bij een kindje van een jaar of 2 oud. Ook dat is me nu pas echt heel duidelijk uitgelegd. Het hier vertellen zou de blog te lang maken en dan wordt het allemaal te technisch, maar ik weet nu waarom die kinlift net iets anders is en dat onthou ik dus weer veel beter dan dat de instructeur gewoon zegt dat ik daarop moet letten. We oefenden het reanimeren van baby’s en peuters, we leerden wat we moeten doen als een kind of een baby zich zodanig verslikt dat hoesten het kindje niet helpt. natuurlijk leerden we hoe we de vitale functies moeten controleren en hoe vooral baby’s mensen daarmee ‘voor de gek kunnen houden’. Open ogen wil bv niet altijd zeggen dat baby bij bewustzijn is!

Tijdens de pauze ging de instructeur gewoon verder met vragen beantwoorden, na de pauze gingen we verder met het oefenen met een AED (niet dat ik zou weten waar ik dat vandaan moet halen als er hier iets zou gebeuren, maar ik weet nu wel hoe ik het moet bedienen!) In kaatsheuvel hangen blijkbaar erg veel van die dingen gewoon op de hoek van de straat. Als je de code kent dan kan je de beveiligde kast openen en de AED eruit nemen en gebruiken. Zo redt je dus mensenlevens! Natuurlijk hebben we ook nog even geleerd hoe we verbanden moeten aanleggen bij ernstige wonden en armbreuken. Al denk ik dat ik bij een armbreuk er liever onmiddelijk professionele mensen via een ambulance bij haal. Lijkt mij enorm pijnlijk dat ik een gebroken arm in een verband ga leggen en dat de dokter dat verband dan weer moet verwijderen. Brandwonden werden natuurlijk ook even besproken. Altijd eerst water (niet koud, kleding aanlaten, luier uitdoen!) en dan pas verder kijken wat en hoe….

De tijd vloog voorbij! Voor we het wisten waren we echt al veel te lang bezig en niemand die het erg vond, behalve…. de concierge van het gebouw! Hij wou sluiten en wij moesten er dus uit! Spijtig, want ik ben er zeker van dat deze instructeur best nog veel te vertellen had. De cursus was afgerond, maar deze man had zoveel kennis dat je hem alles kon vragen over EHBO, hij wist voor alles wel een tip!

Ondertussen ben ik dus de trotse bezitter van een nieuw EHBO certificaat, laat ons hopen dat ik nooit een kindje moet reanimeren, maar als het moet dan weet ik dat ik het kan! En dat is het belangrijkste!

 

Fijne avond,

Myriam

Standard

Leave a Reply

