Kennen jullie dat ook? Dat leuke gevoel als je ‘s avonds nog een keer over de afgelopen dag nadenkt en alleen maar kan zeggen dat het een goede, leuke dag was? Wel, dat gevoel heb ik nu! Ik ben heel erg moe, maar echt wel helemaal tevreden en voldaan en ik heb zo het idee dat er een aantal kindjes erg goed gaan slapen vannacht terwijl ze een glimlach op hun gezichtje hebben. En daar werk ik voor, kindjes gelukkig maken!
De dag begon best wel vroeg vanmorgen, Kiki werd wakker om 4 uur en wou uit bed om 6.30 uur. Tussen 4 uur en 6.30 uur hebben we heel haar repetoire aan liedjes horen voorbij komen. Slapen was dus niet meer mogelijk!
Maar goed, dan maar op tijd opstaan, even een frisse douche om wakker te worden en dan naar beneden om de kindjes op te vangen. Om 7.30 waren er al 5 kindjes in huis, de jongste is 15 maanden en de oudste 4,5 jaar. Dat is dus een leuk groepje, omdat het toch best nog wel fris was hebben we eerst lekker binnengespeeld. Het was alweer een tijdje geleden dat de kindjes in de opvang waren. Ze hebben allemaal een leuke vakantietijd gehad, dus hebben we gewoon lekker gespeeld. Het speelgoed moest natuurlijk weer opnieuw verkend worden. De zon deed ondertussen erg goed haar best en het werd al vlug lekker warm buiten. Dat is maar goed ook want ik had de kindjes een leuke buitenactiviteit beloofd na het fruit eten. Terwijl we fruit aten kwamen er nog 2 kindjes langs om ook mee te spelen. Ons clubje is nu compleet dus konden we naar buiten. Terwijl de kinderen even hun energie kwijt speelden door te rennen kon ik alles klaarzetten voor onze volgende activiteit. De benodigheden zijn: 1 bak met blokken ijs met speelgoed(ik had bekers en potten genomen en die gevuld met water, daarin wat plastic speelgoed, een nacht in de vriezer en voila….klaar!). Een bak met lauwwarm water (zeker geen warm of heet water!) en een bak met zand, gewoon omdat zand en water altijd leuk is! De activiteit kan ook gewoon zonder zand, maar zand is gewoon een heel erg leuk plusje!
Ik heb de kinderen dan allemaal kleding aangedaan (of liet ze het zelf doen) die nat mocht worden. De jongste kinderen kregen een zwemluier aan, de anderen een zwemshort of gewoon in hun ondergoed met een tshirt, dit tegen het verbranden. Na het smeren met zonnecreme was het dan echt hoog tijd om echt te beginnen. Als eerste liet ik de kinderen zien wat er in de bakken zat. Natuurlijk herkennen ze allemaal zand en water. Daarover stelde ik dan een paar vragen vb is het zand droog of nat? Is het water warm of koud? Is het zand warm of koud? De bak met ijs werd niet onmiddelijk herkend. Ze kennen allemaal (water)ijsjes, maar zo kleurloos ijs met speelgoed erin…dat is wat moeilijker, natuurlijk hebben we ook even over de inhoud van deze bak gesproken. Ik verbeter de kinderen op dat moment niet. Samsam zei dat hij dacht dat ijs warm was. Ik reageerde gewoon met: “ik weet het niet, misschien moet je dadelijk eens voelen en dan mag je mij komen vertellen of het inderdaad warm is”. Natuurlijk weet ik het wel, maar de bedoeling van deze activiteit is het ontdekken van warm/koud en de verschillen tussen beiden. Daarnaast is het ook leuk om te ontdekken wat drijft en wat niet. Ik zette al de bakken op het gras in het zonnetje. De kinderen vonden het geweldig. Het ijs was natuurlijk echt koud, maar dat speelgoed erin….hoe kregen ze dat er toch uit? Sem ontdekte al erg vlug dat als je ijs vasthoudt, je hand erg koud wordt, maar dat er ook water uit het ijs komt. Hij begreep toen nog niet dat het ijs water wordt, dat is ook niet erg, dat komt vanzelf. Kiki en Bobbie ontdekten na een tijd experimenteren dat als jij een blok ijs in de bak met het lauwe water legt dat dat ijs dan veel vlugger verdwijnt, of smelt, want dat woord hebben we vandaag ook geleerd! En dan is het speelgoed natuurlijk vrij. Als je langs de andere kant ijs in het zand legt dan kleeft er plots veel zand aan het ijs, dat kwam Samsam me laten zien. Natuurlijk werden ook de jonge peuters in deze activiteit betrokken. Pipo vond het leuk om het ijs tegen zijn lippen te houden, dan begon hij te zuigen en natuurlijk krijgt hij dan wat water in zijn mondje. De grotere kinderen begonnen hem al vlug na te doen met de nodige kreten erbij: “Myriam, dat is koud water nu” of “Myriam, als ik mijn tong tegen het ijs duw dan wordt mijn tong ook heel koud” Prachtig toch hoe ze zelf dingen ontdekken als je ze maar vrij laat. Bumba vond vooral het zand erg leuk, hij ging handjesvol zand halen om het in het water te laten vallen. Hij danste van plezier terwijl het zand naar de bodem zakte. Bibi vond het allemaal wat druk en bleef liever op een afstandje kijken. Natuurlijk hebben we haar ook even laten kennismaken met een ijsblokje. Eventjes met het ijs over haar handjes en beentjes gewreven. Bibi gaf heel duidelijk aan dat ze voelde dat het koud was door haar handjes en beentjes weg te trekken. Ik zag dat en zei “ja, ijs is koud he”, ze echoode en zei “koud” dus weer een woordje geleerd.
Het ijs was na een half uurtje helemaal gesmolten maar natuurlijk hadden wij nog geen zin om terug naar binnen te gaan, dus hebben we het bovenste gedeelte van onze zandbakschelp gevuld met water, gewoon omdat we graag met water spelen. Op een bepaald moment zaten er 5 kinderen tegelijk in dat badje, zonder ruzie! Wel met heel veel gelach en gegiechel en als ik er dan nog een emmer warm water bij ingoot, zo dat ze helemaal ondergespetterd werden was het feestje natuurlijk helemaal af! Het was dan ook veel te vlug tijd voor de lunch, na de lunch gingen een aantal kids slapen en de andere gingen lekker terug in het badje tot mama hen kwam ophalen. Pipo was zo moe van het spelen in het water dat hij tijdens het afdrogen op de aankleedtafel bijna in slaap viel! Gelukkig kwam mama al snel en mocht hij thuis even gaan slapen.
Deze activiteit is zo simpel en zorgt voor zoveel plezier. Het voorbereiden is zo gebeurd, het opruimen valt ook dik mee. Dit gaan we vast nog vaker doen, gewoon omdat we het leuk vinden!

Fijne avond,
Myriam

ijs, water en zand

Image

Leave a Reply

