Een dag(je) in de opvang

Mensen stellen me vaak de vraag wat ik nu zo een hele dag doe. Vaak krijg ik opmerkingen als: “jij bent toch heel de dag thuis, dan kan je toch lekker je huishouden doen?” Of “hoe kan jij nu moe zijn, jij werkt toch niet. Hierbij dus een korte beschrijving over hoe een gemiddelde dag eruit ziet.

De wekker loopt af nog voor de zon wakker is, namelijk om 05.00. Dan zorg ik dat ik klaar ben om rond 05.30 het eerste kind op te vangen. Woezel, net 3 jaar heeft het vaak erg moeilijk, hij is gewoon nog heel erg moe. Ik leg hem op de bank, troost hem en soms valt hij in slaap, soms kijken we samen wat tv. Als hij slaapt dan heb ik even tijd om bv een knutselactiviteit voor te bereiden of om in de keuken nog wat op te ruimen. De katten willen eten. Ik ruim de kattenbakken leeg, veeg nog even de vloer zodat de meeste kattenharen weg zijn. Om 06.50 /07.00 uur maak ik Kiki, mijn eigen dochter wakker, we doen samen het ochtendritueel, snoetje en handjes wassen, aankleden en proberen om ten laatste om 07.30 aan tafel te zitten om te ontbijten met alle kindjes die nog niet gegeten hebben. Om 07.15 werd vandaag nogBibi, een lieve kleine meid van 1,5 jaar gebracht. Aan de ontbijttafel was het vandaag erg rustig. GJ, ikzelf en onze dochter, soms zitten we met 3 gastkindjes aan het onbijt, of met 6. Gezellig is het altijd wel! Om 08.00zijn GJ en Kiki samen naar school vertrokken. Om 08.15 kwam er vandaag een kindje bij die ik vandaag in de opvang had omdat zijn eigen gastouder ziek was en dus geen opvang kon bieden. Het jongetje (ik noem hem even Bumbalu) van bijna 9 maanden oud moest toch even wennen. Gelukkig kon hij al erg vlug lachen, maar zo een dag een ‘vreemd’ kindje opvangen is altijd extra zoeken om het kindje alles te geven wat hij nodig heeft. Ik ken namelijk het ritme van Bumbalu niet. Moeder zei gewoon dat ik moest doen zoals ik dacht dat het goed was enBumbalu moest volgen. Dat is natuurlijk het beste voor hem, maar dat houdt wel in dat je het kind moet kennen om het te kunnen ‘lezen’ en dat is in het begin altijd wat zoeken.

Nog een paar telefoontjes gedaan, onze dagkaarten en foto’s aangepast zodat het voor de kinderen ook duidelijk is wie er wel en niet is. Bumbalu een flesje gegeven, iedereen verschoond, Bibi en Woezel (die wakker werd om 08.30) fruit gegeven. Bumbalu in bed gelegd en even getroost want zo een vreemd bed bij een vreemde mevrouw is toch best wel even eng.  Om 10.00 uur kwam een medewerkster van Welkom Kind Midden en West Brabant op bezoek en even later volgde de mama van 3 nieuwe gastkindjes die vanaf vrijdag ook in de opvang komen. We hebben een uurtje gepraat. Woezel is momenteel aan het oefenen om zindelijk te worden, dat loopt nog niet zoals het moet lopen dus tijdens ons gesprek hem nog een paar keer op toiletje gezet en 2 keer een natte broek vervangen. Bibi vroeg natuurlijk ook aandacht, en dat krijgen de kinderen dan ook. Bumbalu werd ook wakker tijdens het gesprek dus hem heb ik een fruithapje gegeven. Om 11.30 was iedereen weer weg en hebben we nog even een boekje gelezen en wat liedjes gezongen zodat we om 12.00 uur aan tafel konden. Aan tafel eten Bibi en Woezel een boterhammetje en ons nieuwe kindje krijgt een groentenhapje. Het is erg gezellig aan tafel. Zelfs Bumbalu doet enthousiast mee, zo enthousiast dat hij de helft van zijn lunch eruit gooit…..hijzelf blijft gespaard, maar de vloer ligt onder.

Na de lunch was het tijd voor Bibi om even te gaan slapen. Ik doe de vaat en dweil de vloer zodat deze weer netjes is. Even later was Bumbalu ook weer erg moe dus mocht hij ook weer even slapen. Ik ben net weer beneden of de mama van Wozel belt me op om te vragen of Woezel een uurtje langer mag blijven, zij moet namelijk overwerken. Dat kan, want GJ moet vandaag niet werken en dus gaat hij Kiki van school halen. Ik maak vlug de gehakballen klaar voor ons avondeten nu ik even hiervoor kans krijg. Aardappelen heb ik nog over van gisteren en groenten zijn gewoon uit een pot vanavond.   Ondertussen was het alweer 13.30 en werden de broertjes Samsam en Pipo afgezet door hun mama.  Zij mogen nog even lekker buiten spelen en rond 14.00 uur gaan ze ook lekker slapen. GJ gaat Sem (de grote broer van Samsam en Pipo) en Kiki ophalen op school zodat de kindjes die slapen gewoon lekker kunnen blijven slapen. Als GJ werkt dan moet ik nog meer puzzelen om iedereen ook gewoon de nodige slaap te geven want dan moeten ze natuurlijk mee als ik kinderen ga ophalen op school. Woezel wordt stipt om 14.30 uur opgehaald door zijn mama, net op tijd want 10 minuten later had Woezel echt liggen slapen in de bank. Hij is heel erg moe!

Om 14.30 word Bumbalu wakker met grote honger. Ik geef hem wat kwark, mama heeft namelijk gelukkig veel eten in de tas gestopt. Daarna kan hij lekker buiten spelen. Hij kruipt rond en verkent onze hele tuin. Om 14.50 komt GJ thuis met Kiki en Sem, ze zitten vol verhalen dus we gaan even aan tafel zitten voor een drankje en een snoepje. Een koekje doen we wat later als alle kindjes wakker zijn. Mijn telefoon rinkelt en mama van Bobbie en Bumba vraagt of het mogelijk is dat ik haar kinderen vanavond nog even opvang vanaf 16.00 uur tot ten laatste 19.00. Zij moeten dringend weg en hebben geen opvang voor de kinderen, hun familie woont namelijk allemaal in Polen.  Bobbie en Bumba kunnen dan gewoon met ons mee eten. Dat is prima want wij eten rond 18.00.

Om 15.30 uur zijn alle kindjes wakker en uit bed en dus hoog tijd voor een koekje met wat drinken. Wat is het gezellig aan tafel. Dit is ook een momentje voor mij om even te zitten. Natuurlijk is rust iets heel anders want alle kinderen hebben vanalles te vertellen. Als ze klaar zijn met eten en drinken mogen ze lekker naar buiten. Ik verschoon de kindjes die een luier dragen. Als het echt nodig is verschoon ik hen voor ze een koekje krijgen, dat hangt ervanaf hoe ze wakker worden. Soms hebben ze dan een bijna overvolle luier.

Sem, Samsam en Pipo moeten normaal afgehaald worden om 16.00 uur, ik krijg echter een sms dat papa in een file staat en dat hij wat later zal zijn. Vermits daar niet veel aan te veranderen valt zeg ik dat het geen probleem is, ik kan moeilijk van papa verlangen dat hij over de file heen vliegt. Zij blijven dus ook gezellig nog even hier. Bobbie en Bumba worden door hun mama en papa afgezet om 16.15. Op dat moment is het best druk in huis, druk maar gezellig! Bumbalu is weer erg moe en valt op mijn arm toch nog maar even in slaap. Ik leg hem even in een bedje zodat hij rustig nog eventje kan slapen. Ik ga met de andere kindjes naar buiten, speel mee, droog traantjes, verhelp pijntjes, teken bloemen, hartjes, voetjes, handjes en nog zoveel meer. Ik zwaai met Pipo naar elk vliegtuig dat overkomt. Papa werkt namelijk bij de luchtmacht dus elk vliegtuig dat overkomt is papa. Ik observeer de kinderen in hun spel en laat hen lekker vrij spelen. Ik zie vanalles voorbij komen en natuurlijk zijn er soms kleine ruzietjes maar die lossen de kinderen eigelijk erg goed zelf ook weer op.  Om 16.45 is Bumbalu ook weer wakker. Ik maak nog een voorlopig laatste verschoonronde. Indien nodig worden de kindjes natuurlijk nog een keer verschoond. Ik maak een flesje voor Bumbalu dat hij gretig opdrinkt. Om 17.15 is papa van Sem, Samsam en Pipo er. Ik bespreek kort met hem de dag, tenminste de periode dat zijn zoontjes bij mij waren. Papa is net buiten met de kindjes of de volgende ouders staan voor de deur. De ouders van Bibi komen hun kleine meid halen. Met hen bespreek ik natuurlijk ook de dag en we hebben het even over de veranderingen die op korte tijd op het programma staan.  Het gesprekje met hen duurt wat langer en uiteindelijk is het bijna 17.45 als zij ook naar huis gaan. Ik ga mijn eten stilaan klaarmaken. Bumbalu is ondertussen al zo aan mij gehecht dat hij graag altijd in mijn buurt is, Dat vind ik erg fijn, maar aan mijn benen hangen terwijl ik eten kook vind ik ook best gevaarlijk dus ik zet hem in de hoge stoel in de keuken. Zo is hij toch lekker dicht bij mij maar is het ook nog veilig. Om 18.00 uur is het de beurt aan Bumbalu om opgehaald te worden. Hij is erg blij om zijn mama weer te zien. Mama spreekt geen nederlands dus in het Engels bespreek ik de dag van Bumbalu. Ze bedankt me voor de goede zorgen en zegt dat ze gehoord heeft dat de vaste gastouder ondertussen alweer goed genezen is en klaar om de opvang weer te verzorgen. Dat is natuurlijk het leukste voor Bumbalu. Al zal ik hem stiekem toch ook wel missen, zo een schattig ventje!

Ik ga verder met koken, om 18.20 is alles klaar en kunnen we aan tafel. Bobbie en Bumba schuiven gezellig bij aan en eten met veel smaak. Het is erg gezellig aan tafel, er wordt veel gelachen en de kinderen vertellen over hun belevenissen. Als de kinderen klaar zijn met eten kunnen Bobbie en Kiki nog heel even tv kijken. Bumba laat ik gezellig bij ons in de keuken zitten. Het is al bijna 18.40 en hij wordt toch wel erg moe. Op dat moment zie ik dat papa en mama aan de overkant van de straat parkeren. Bobbie en Bumba worden opgehaald. Ook met deze ouders bespreek ik wat er met de kinderen gebeurd is, wat ze hebben gedaan en wat ze hebben gegeten. Om 19.00 uur zijn ook deze kindjes naar huis. GJ doet de afwas, zodat ik Kiki in bed kan leggen. Kiki is erg moe, ik was haar nog even, dat is wel nodig na een dagje buiten spelen, we doen een pyama aan, ik lees een verhaaltje voor, we knuffelen nog even en rond 19.30 ligt ze in bed.

Ik ga weer naar beneden, zet een machine was op, dat is wel nodig na een dagje buitenspelen in een witte broek 🙂 Kiki heeft deze broek zwart ‘getoverd’ zoals ze dat mooi zelf kwam zeggen. Dat hoort erbij, van spelen worden kindjes vuil. Ik ruim nog wat speelgoed op, zowel binnen als buiten, ik stofzuig of veeg de vloer. Dweilen doe ik morgenochtend wel eventjes. Ik vul de urenstaten in, verstuur nog wat mails, bereidt ons uitstapje naar de efteling voor, schrijf deze blog. Ondertussen is het 21.00 uur en dus hoog tijd om te gaan douchen, nog heel even ontspanning te hebben door wat tv te kijken en dan op tijd in bed want morgen……hebben we gewoon weer zo een dag!!!

Slaapwel!

Fijne avond,

Myriam

Standard

Leave a Reply

