Ergernissen

Ja, het is nog erg vroeg terwijl ik dit schrijf, het is nog geen 7 uur op een maandagochtend en toch moet ik dit van mij afschrijven. Een tijdje geleden had ik een blog over onverdraagzaamheid. Onverdraagzaam vind ik mezelf helemaal niet, maar toch stel ik me best veel vragen bij de mentaliteit van de maatschappij en vraag ik me ook af hoeveel mensen nog voor elkaar over hebben. Het lijkt wel of iedereen enkel maar aan zichzelf denkt.

Op weg naar school bv, vaak heb ik een grote kinderwagen bij met 3 of 4 kinderen erin, geloof me dat ding is lang en breed en zwaar! En dan stappen er nog 3 of 4 kinderen naast de wagen. Dat is opletten, want hoewel de kinderen wel willen bij mij blijven, zien ze onderweg zoveel interessante dingen dan bij mij blijven wel heel erg moeilijk is. Als we moeten oversteken is dat een hele uitdaging. Eerst zorg ik ervoor dat de kinderen echt bij mij zijn, dat ze opletten en klaar zijn om over te steken. Maar…..heel vaak wanneer we op straat zijn schiet er nog een auto voor of achter ons door, ipv netjes even te wachten. Er zijn gelukkig ook wel mensen die even wachten, maar af en toe staat mijn hart stil als er weer iemand vlak achter of voor ons doorrijdt, hoewel…rijden is niet het juiste woord, het is vliegen wat die chauffeur dan doet met de wagen. Ik begrijp dat niet, als ik kinderen zie op straat hou ik echt afstand en rij ik langzaam. Net zoals ik voor elke fietser/voetganger die wil oversteken netjes stop. Zo heb ik dat in Vlaanderen geleerd toen ik mijn rijbewijs haalde. Volgens GJ is dat in Nederland anders, daar moet je niet stoppen. Wel in België hebben voetgangers en fietsers altijd voorrang. Dat geeft hen natuurlijk geen vrijbrief om voor een auto te springen en over te steken, maar als iemand langs de weg van de baan duidelijk aangeeft dat hij/zij wil oversteken moet je stoppen als autobestuurder. Dat levert me hier in Nederland vaak boze achterliggers op. Let wel, ik stop niet plots he, ik gooi niet alles dicht om een voetganger te laten oversteken, soms rij ik ook gewoon voorbij, maar als het enigszins op een veilige manier mogelijk is, stop ik om mensen te laten oversteken. Daarin ben ik vrij eenzaam merk ik hier en dat merk ik dus vooral als ik zelf voetganger ben die probeert om 3-4-5 of 6 kinderen op een veilige manier aan de overkant te krijgen.

Als we dan zonder ongelukken bijna aan school geraakt zijn wordt de uitdaging steeds maar groter, mensen die hun kinderen met de auto naar school brengen willen altijd zo dicht mogelijk bij de ingang parkeren….dat begrijp ik wel, maar als er geen plek meer is, mag je in Nederland dan echt gewoon op het voetpad parkeren en zo heel het voetpad blokkeren??? Ik kan ondertussen zo goed met de kinderwagen sla-ommen dat ik best zou winnen tijdens een wedstrijk sla-om. Maar ik erger me daar dus verschrikkelijk aan, natuurlijk willen andere ouders hun kinderen ook op tijd op school krijgen, maar dat lijkt ten koste van anderen te moeten gaan. Op school dan wordt het helemaal niet beter. Op de school waar de meeste kinderen hier naartoe gaan, inclusief Kiki moet je eerst een stenen (betonnen) trap af voor je binnen kan. Dat zijn 5 treden, maar voor hele kleintjes zijn die treden best gevaarlijk. Er is namelijk geen leuning om vast te houden. Er is welgeteld 10 minuten tijd om de kinderen in hun klas te krijgen. Dat is erg kort als ik er 2 of meer moet helpen met jasjes uitdoen, even mee in de klas gaan en gedag zeggen. Ik ben dus altijd op tjd, maar…..er staan dan natuurlijk ook andere ouders en kinderen al te wachten. Als ik dan zie hoe mensen van die trap gaan….staat mijn hart regelmatig stil. Iedereen wil tegelijk binnen, ook dat begrijp ik maar weerom, waarom moet dat ten koste van anderen, en dan vooral kleine kinderen gaan?? Kinderen worden zowat van de trap geduwd omdat anderen dan net 1 seconde eerder binnen kunnen zijn. Ik begrijp best dat mensen op tijd op hun werk moeten zijn, kinderen op tijd op school maar zou het niet goed zijn om heel af en toe eens een minuutje stil te staan en te kijken, echt te kijken naar anderen? Ik denk dat wanneer mensen dat doen, hun dag er toch heel anders uit zou zien.

 

Fijne dag, hopelijk zonder al te veel ergenissen! Ik doe dadelijk, vrolijk zingend en kletsend, de kinderen naar school!

 

Myriam

Standard

Leave a Reply

