Activiteit: Koekjes bakken :)

Af en toe gebeurd er iets heel speciaals in een kinderleven en dan heb ik het niet over Sinterklaas of kerst of hun verjaardag. Nee, in dit geval komt oma een weekendje logeren. Oma woont in Engeland dus dat is niet achter de hoek. De kinderen zien oma dan ook niet erg vaak. Al de hele week tellen ze af, nog 5 dagen Myriam, nu nog 4 dagen Myriam…. Plots komt de vraag of ze iets speciaals mogen maken voor oma. Ok, maar wat dan? Dat weten ze niet zo 1 2 3 dus stel ik voor om koekjes te bakken voor oma. Misschien vinden ze dat wel leuk en oma vindt de koekjes vast heel lekker! Zogezegd, zo gedaan? Tja….dat is net iets minder…..

Vrijdagochtend, 2 hyperactieve kleuters van 4 jaar en 1 peuter van 2 jaar zitten aan tafel want….we gaan het deeg voor de koekjes alvast maken, dat moet namelijk nog even rusten. Nu al dolle pret want deeg….dat kan toch niet rusten!! Gekke Myriam toch! Met pictogrammen en prenten laat ik hen ontdekken wat we nodig hebben. Voor de veiligheid neem ik zelf alles maar uit de koelkast. Op de keukenweegschaal mogen ze om de beurt iets afwegen onder mijn ‘deskundige’ begeleiding. Als eerste de boter, oh, wat is dat toch iets fijn, onder het moto ‘hoe vettiger hoe prettiger wordt de boter deskundig fijngeknepen en in de kom gemikt. De suiker erbij, oef dat gaat goed en dan de eieren. Kiki roept dat zij de eieren wel zal kapot kloppen…dat bedoelt ze dus ook letterlijk 🙂 Er moeten, volgens het recept 4 eieren in het deeg…mits wat puzzelen denk ik ook wel dat er uiteindelijk ongeveer 4 eieren in het deeg geraakt zijn, degene die op de grond lagen negeren we even. En dan als laatste de bloem, die mag Bobby (4 jaar) in de kom gooien, althans….dat probeert hij. Ik hoor ‘oeps’ en de bloem vliegt overal naartoe, een deel in de kom, de rest ernaast, op de grond, op Bobby, op mij….Kiki en Dora gieren het uit! Wat een lol hebben ze. Gelukkig had ik dit allemaal voorzien en dus nemen we nieuwe bloem, deze gaat gelukkig wel in de kom en dan kunnen we kneden tot het deeg er min of meer goed uitziet. Dan gaat het even in de koelkast om te rusten. Ja, jongens, deeg moet ook rusten! Ik kan vlug wat stofzuigen, dan naar school om de rest van de bende op te halen, lunchen en dan gaan we verder.

Na de lunch zitten ondertussen 5 kindjes enthousiast te springen aan tafel (ohja, kinderen kunnen echt zitten springen) want we gaan koekjes bakken! Ik leg de uitsteekvormen op tafel, gooi voor elk kind wat bloem op tafel. Bobby blaast in de bloem en jahoor, alles hangt weer vol. Voor dit uit de hand loopt geef ik elk kind wat deeg, laat dat platdrukken en leg hen uit hoe ze de uitsteekvormen moeten gebruiken. Diep vanbinnen hoop ik dat de koekjes straks ook eetbaar zijn, want het is nu niet zo dat we het recept echt heel goed gevolgd hebben :). Dora (2j) doet haar uiterste best om een bloem uit het deeg te halen. “Jaaaahaaaa, gelukt” roept ze plots, ze neemt het deegbloemetje vast en begint er enthousiast mee te zwieren omdat ze aan mij wil laten zien hoe mooi het is. Dat is dus niet zo handig om dat met deeg te doen. Het bloemetje breekt en…oeps…waar is dat deeg nu toch naartoe??? Niet op tafel, niet op de grond, niet op Dora of een ander kind. Plots roept Boots (7 jaar): “kijk daar!” en hij krijgt de slappe lach. Ik kijk omhoog en jahoor…..het deeg plakt aan onze keukenlamp die boven tafel hangt. Alle kinderen genieten! En ik ook. En ja, de vloer ligt vol bloem en deeg, de koekjes zijn allemaal verschillend van dikte en de vormen zijn te herkennen met wat fantasie, maar wat een feestje om te doen, om de kinderen te begeleiden en dan, de eerste koekjes komen uit de oven….we proeven allemaal een stukje en mmmmmm, wat lekker!!! Daar zal oma wel erg van genieten!

 

Fijne dag!

Myriam

Standard

Leave a Reply

