koningsdag

27 april was het koningsdag. Voor mij als vlaamse is dat eigelijk best een rare gewoonte. Natuurlijk weet ik best wat koningsdag is, maar in België hebben we dat eigelijk niet. Ja, we hebben onze nationale feestdag en dan komen de leden van het koningshuis wel naar buiten en worden er in de grote steden evenementen georganiseerd en het is dan een vrije betaalde feestdag. Dat is natuurlijk altijd leuk. Maar om dan te zeggen dat heel België zo op zijn kop staat zoals Nederland, nee, dat is zeker niet het geval. Helemaal niet zelfs. De koninklijke familie gaat ook niet jaarlijks naar een andere gemeente in België, dat kan ook niet, want elk jaar is er dezelfde optocht, of defilé zoals dat heet, waar de koninklijke familie op aanwezig is. Ze gaan kijken, ze gaan eigelijk niet in een optocht ofzo door de straten. De Belgische koninklijke familie houdt, volgens mij, wat meer afstand tot het publiek dan de Nederlandse koninklijke familie. Het eerste jaar in Nederland was ik dus best verbaasd over hoe fel Nederland verandert tijdens de, toen nog, koninginnedag. Verbaasd was ik over het feit dat heel Nederland oranje kleurt en dat het gewoon een groot feest wordt!

In de opvang doen we natuurlijk ook wel wat rond koningsdag. Ik maak hier vaak een minithema van een paar dagen van. Te lang wil ik niet werken rond koningsdag, per slot is dat ook maar 1 dag. Maar de kinderen weten  al heel jong wat koningen en koninginnen zijn en dat thema spreekt erg tot de verbeelding. We maken dan wat kroontjes en spelen een paar spelletjes, net zoals op veel scholen koningspelen worden georganiseerd. En natuurlijk krijgen de aanwezige kinderen dan een echt diploma. Voor Welkom Kind Midden en West Brabant heb ik  het thema “koningsdag” lontwikkeld. Hiein vind je heel veel leuke knutsels, spelletjes en activiteiten. Natuurlijk zijn er ook liedjes en tips voor leuke boeken en verhaaltjes te vinden. Voor dit jaar is het te laat, maar volgend jaar komt er weer een koningsdag en verder is het gewoon leuk om het thema ‘koningen en koninginnen’ uit te werken met de kinderen dus  wie dit niet via de nieuwsbrief heeft ontvangen kan dit verkrijgen bij mij of Welkom Kind Midden en West Brabant.

 

Fijne dag,

Myriam

Standard

Leave a Reply

