Taalontwikkeling bij baby’s.

Soms hoor ik wel eens iemand “dat is een baby, daar kan je nog niks mee doen” of “die baby, die slaapt toch alleen maar, wat moet je daar nu mee doen?” zeggen. Het klopt natuurlijk dat baby’s erg veel slapen, maar als ze wakker zijn dan zijn ze zich erg bewust van hun omgeving. Tijdens die momenten ontwikkelen ze zich echt erg snel. Ik kwam op internet dit artikel tegen:

http://www.kinderopvangtotaal.nl/Kinderdagverblijven/Actueel/2015/1/Liever-praten-dan-voorlezen-tegen-babys-1678793W/?intcmp=related-content.

Nu is het dus ook eindelijk onderzocht dat baby’s echt wel dingen opsteken die je hen verteld. Daar was ik  allang van overtuigd. Hoe weet een baby van pakweg 7/8 maanden oud anders wat een bal is. Baby zal de bal waarschijnlijk niet oppakken, maar hij zal wel naar het voorwerp kijken als je hem vraagt waar de bal is. En zo gaat het met alles, een baby leert omdat het hem wordt voorgedaan. Een pasgeboren baby zal nog niet zijn armpje optillen als je hem aan of uitkleedt, maar een paar maandjes later merk je toch dat je baby stilaan wat gaat meewerken. Zo ook met praten dus. Ik babbel hier de hele tijd door tegen de baby, als ze wakker zijn natuurlijk. Over vanalles en nog wat, de gewone alledaagse dingen, het weer, wat de katten doen, dat ik boodschappen moet gaan doen, wat ik buiten zie gebeuren…..ik praat tegen hen alsof ik tegen een wat ouder kind praat, dus in gewone taal.

Ik begrijp uit de tekst in het artikel best dat kinderen meer oppikken op jonge leeftijd als je gewoon tegen hen praat dan wanneer je voorleest. En inderdaad, dat wil niet zeggen dat voorlezen slecht is of overbodig, maar dat duurt….10 minuten ofzo per dag voor een baby. Langer kan baby zijn aandacht er niet bijhouden terwijl als je gewoon tegen baby praat terwijl je het eten maakt bv, dan vangt baby echt wel veel op, ook al zit hij in een hoge stoel aan tafel met wat speelgoed te spelen. Of zelfs als baby in een wipstoeltje ligt en gewoon rondkijkt.  Als baby reageert met geluidjes dan reageer je weer op baby en zo leert baby dat communiceren met taal heel normaal is.

Voor mij is dit artikel in elk geval goed nieuws, ik kan dus lekker blijven kletsen tegen de baby’s in de opvang. Soms geeft dat wel, op latere leeftijd, als baby toch gaat praten, grappige momenten op omdat ik natuurlijk Vlaams praat tegen de baby’s en dat geeft toch hier en daar een verschillend woordgebruik. Maar ook dat is eigelijk alleen maar een verrijking voor baby en later peuter/kleuter. Dat zit wel goed, en nu….ga ik weer lekker wat babbelen tegen de baby’s en kinderen!

 

Fijne dag!

Myriam

Standard

Leave a Reply

