Knutselen voor moederdag

CAM00913

Het is weer bijna zover! Moederdag, elk jaar weer begin ik op tijd te zoeken naar iets wat de kinderen kunnen maken. Dit jaar heb ik, al zeg ik het zelf, iets gevonden wat erg mooi en tegelijk ook heel gemakkelijk te maken is. We zijn aan de slag gegaan met wol! Ik heb voor elk kind een stuk stevig karton genomen van ongeveer 25 op 25 cm groot. Hierop heb ik een hart getekend dat 1 cm van de randen afbleef. Dan heb ik in het hart gaten geprikt, met een schroevendraaien ging dit erg gemakkelijk. De oudere kinderen kunnen dit ook zelf doen, als je maar in de buurt blijft om hen in de gaten te houden! Teken dan even op het hart waar de gaten dienen te komen. De gaten zet je ongeveer 2/3 cm uit elkaar.

Elk kind mocht dan 3  of meer kleuren wol kiezen. De kinderen waren helemaal vrij in het kiezen van de kleuren. De meisjes kozen natuurlijk (lijkt bijna een natuurwet) voor roze, de jongens kozen stoerdere kleuren.  Maar welke kleuren ze ook kozen, het resultaat was bij allemaal erg mooi. En dan…weven maar! Om de peuters wat te helpen deed ik een stukje tape rond het uiteinde van de wollen draad zodat ze die gemakkelijk door de gaatjes kunnen steken. Maak deze draad lang, maar niet te lang, dan komen er enkel maar knoopjes in en dat is niet leuk. Ik knoopte het touwtje vast aan de achterkant en dan mochten de kinderen aan de slag. Na een paar keer samen doen had elk kindje wel door hoe het moest. Zelfs de jongste kinderen konden dit bijna zelfstandig. Af en toe moest ik mee aan de draad trekken zodat alles strak geweven werd. Het jongste kindje in de opvang is nu 10 maand oud en zij kon, met iets meer hulp dan de anderen, ook hieraan meewerken. Ze vond het super, het touwtje door een gaatje, aan de andere kant eraan trekken en tataaa….een kunstwerk. Wat een pret had ze tijdens het maken! Wanneer het eerste touw helemaal op was bond ik het aan de achterkant vast. Het 2de en 3de touw werden ook aan de achterkant aan een touwtje vastgeknoopt. De kinderen vonden het erg leuk om dit te doen. Nog een voordeel hiervan is dat het niet moet drogen. Dit is handig als je niet veel plaats hebt om verschillende kunstwerken in wording te laten drogen.

Ik ben erg benieuwd wat de mama’s hiervan vinden. Doordat we 3 verschillende kleuren gebruikten, werden de hartjes allemaal erg mooi, hetzelfde, en toch ook erg verschillend. Ik heb hiervoor gekozen omdat er zo vaak geschilderd wordt of een handafdrukje gemaakt oid. Dit is heel anders, heel simpel om te maken, maar geeft een heel mooi resultaat.

Fijne dag,

Myriam

Standard

Leave a Reply

