Ken jij een school voor ons kind?

Ik heb een aantal kinderen in de opvang die net 2 jaar geworden zijn. Bij het jaarlijkse evaluatiegesprek tussen de ouders en mij krijg ik steeds meer de vraag of ik een goede school weet voor zoon- of dochterlief. De tijd gaat immers erg snel en voor je het weet is het kind 4 jaar en klaar voor school. Gelukkig kan je bij gastouderbureau Welkom Kind Midden en West Brabant ook terecht voor voorschoolse en naschoolse opvang zodat ik die kindjes dan niet helemaal moet missen.

Maar….op bovenstaande vraag is niet zo simpel een antwoord gegeven. Want wat is dat eigelijk: “een goede school”. Er zijn, hier in tilburg, erg veel scholen, dus het aanbod is erg groot. Er zijn scholen met een goede naam en waarschijnlijk ook wel scholen met een minder goede naam. Maar welke school is nu eigelijk een goede school voor een bepaald kind?

Om een school te kiezen raad ik ouders aan om in eerste instantie te bepalen wat zij zelf zoeken in een school voor hun kind. Willen ze een strenge school, of net een school waar heel veel vrijheden zijn, willen ze een school die vanuit het leerplan werkt of willen ze een school waar men eerder kijkt naar het kind met zijn/haar mogelijkheden en eigenheden. Misschien willen ouders een school waar men extra lessen gymen geeft of een school met veel naschoolse cursussen. Andere ouders vinden het dan weer belangrijk dat de school de deuren open heeft staan voor de ouders, waar ouders echt betrokken worden bij het schoolgebeuren. Zoveel ouders, zoveel kinderen, zoveel eisen….

Eens ouders weten wat zij verwachten van een school is het een kwestie van uit te zoeken welke school zo goed mogelijk aan die eisen voldoet. Ga dus op onderzoek uit. Ik denk dat tegenwoordig elke school wel een website heeft. Bekijk die site, vaak staan er ook foto’s op van activiteiten met de kinderen. Je kan al erg veel opmaken uit deze foto’s. Als je gevoel dan zegt dat een bepaalde school wel eens een goede school zou kunnen zijn ga dan langs. Natuurlijk maak je een afspraak met de school om eens langs te komen en een eventuele inschrijving te bespreken. Elke school zal zich tijdens zo een gesprek zo goed mogelijk profileren, dat is normaal, het is toch een soort van sollicitatiegesprek waarbij de school dan de sollicitant is. Schrijf alle vragen op die je hebt. Schaam je niet voor je vragen, zeker niet als het je eerste kindje is dat naar school gaat. Durf die vragen te stellen, vraag ook of je de klassen eens mag zien (vaak geven scholen zelf een rondleiding). Dit kan je doen bij verschillende scholen, maar dit alleen vind ik niet genoeg. Zoals ik al zei zal de school zich tijdens zo een gesprek op zijn best laten zien. Sommige scholen hebben open dagen/avonden. Ga ook dan langs en probeer met de leerkrachten te praten. Misschien ken je wel iemand waarvan het kind op de school van je keuze zit, praat daar dan ook mee. Zij ervaren hoe het echt gaat op school. Als het mooi weer is spelen de kleuters van groep 1/2 vaak buiten, wandel dan eens voorbij de speelplaats en kijk hoe het gaat.  Hoe de kinderen op elkaar reageren en vooral, hoe interactie is tussen de kinderen en de leerkrachten. Kinderen maken ruzie, maar als er 2 kinderen aan het vechten zijn en de leerkrachten kijken de andere kant op zou ik niet voor die school kiezen. Ga ook eens langs op het einde van de schooldag, ga op de speelplaats staan tussen de andere ouders en kijk en luister. Hoe komen de kinderen buiten, wat vertellen ze (bijna iedereen vraagt als eerste “hoe was je dag” als daar 80% van de kinderen ‘slecht’ op antwoord moet je misschien nog eens nadenken over die school)….

Neem je tijd om een school te kiezen, je kind moet er vanaf zijn 4 jaar, 8 jaar lang ongeveer 180 dagen per jaar naar toe. Dat is toch de moeite om wat tijd te nemen om stil te staan bij de schoolkeuze. Betrek zeker ook je kind erin, maar onthou dat voor de meeste 4-jarige een school en heel het schoolgebeuren overweldigend is. De eerste dagen zijn de meeste 4-jarigen uitgeteld na een schooldag. ‘s Ochtends huilen kan er ook gewoon bij horen. Belangrijker is om te weten hoe de leerkracht hiermee omgaat en of dat de manier is waarop jij wil dat de leerkracht ermee omgaat. Natuurlijk mag je heel veel van de leerkracht verwachten, maar probeer altijd wel te onthouden dat de leerkracht ook maar menselijk is. Hij/zij doet zijn/haar uiterste best (althans, daar mag je vanuit gaan, zoniet, zou ik op zoek gaan naar een andere school) maar 25-30 overactieve 4 tot 6 jarigen in de hand houden is niet simpel (ik spreek uit ervaring!) en dan gebeuren er al eens dingen die de leerkracht ook liever niet heeft, maar waar ze niks aan kan doen. Een kind klimt ergens op en valt eraf, er is ruzie, een kind wordt gepest, een kind plast in de broek, een kind gooit een potje verf over zichzelf….Dat gebeurdt, het belangrijkste hierin is hoe de leerkracht er dan mee omgaat. Durft de leerkracht de pesters aan te spreken, wordt het kind met de natte broek geholpen bij het verschonen…..Daar gaat het om, de leerkracht is namelijk geen soort superheld(in).

Ga dus lekker op onderzoek uit en misschien kies je dan wel voor die school met een wat minder goede naam omdat je denkt dat je kind daar een heel leuke lagere schooltijd zal hebben, want dat is het allerbelangrijkste: Je kind moet zich goed kunnen en mogen voelen op school, welke school dat dan ook wordt!

Fijne zoektoch!

Groetjes,

Myriam

Advertisements
Standard

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s