Jongens en meisjes

Beste lezers,

Ondertussen een hele tijd geleden dat u nog iets van me hoorde. Door familiale omstandigheden kwam het er niet van om de blog bij te werken. Later vertel ik u daarover misschien wel meer, als ik er nood aan heb om het te delen.

Maar wat er vandaag in de opvang gebeurde wil ik u toch wel even vertellen. Het is mooi weer vandaag, geen regen, niet te warm, te winderig, te koud. Gewoon lekker rustig zomerweer. De kinderen spelen dus lekker buiten. Ik zit erbij en help met schoentjes aan en uit doen, Ik geef drinken indien gewenst, jaag wespen weg en leer kinderen zelf hoe ze met wespen om moeten gaan (in deze tijd van het jaar heb je daar nu eenmaal last van….) en op bepaald moment komt er dan mooi fantasiespel naar boven.

De kinderen spelen Doornroosje. Mijn eigen 5 jarige dochter is natuurlijk doornroosje en Sem is de prins. Bij mij in de opvang let ik erop dat ik kinderen niet bewust in een mannen of vrouwenrol duw. Jongens mogen gerust met poppen spelen en huilen, meisjes bouwen en spelen ook met auto’s als ze daar zin in hebben. Dit even terzijde, maar niet geheel onbelangrijk.

Tijdens het Doornroosje spel, prikt Doornroosje zich natuurlijk aan het spinnenwiel. Ik luister naar wat de kinderen onderling vertellen en hoe Doornroosje, met de nodige drama, ‘sterft’. De prins komt aangesneld, kijkt even naar Doornroosje, draait zich om en gaat in de zandbak spelen. Ik bedenk mezelf dat ik dat eigelijk best raar vind, maar zeg er niks van, per slot is dit het spel van de kinderen, er is geen ruzie, dus ik zie geen reden om in te grijpen. Na een paar minuten begint er toch weer leven te komen in ons ‘dode’ Doornroosje. Nog een paar minuten later kijkt Doornroosje al eens in de richting van de prins. Ze begrijpt er niets van. Geduldig en erg nieuwsgierig wacht ik op het vervolg van dit spel. Nog een paar minuten later hoor ik Doornroosje:” Prins, kom jij me nog wakker kussen? Want zo hoort het in het verhaal”

De prins, nog steeds druk in de weer in de zandbak antwoordt: “Pffff, moet dat? Het is wel lekker rustig nu”

En ik…..ik kwam even niet meer bij!

Fijne dag!

Groetjes,

Myriam

Standard

Leave a Reply

