Plakken met peuters en kleuters

lijmdoosje

Hoog tijd om deze blog nieuw leven in te blazen! Vandaag heb ik een handige tip voor jullie!

In onze opvang houden we van knutselen. We zijn heel vaak in de keuken te vinden om de mooiste creaties te maken. Met papier, karton en verf komen we een heel eind, maar natuurlijk is plakken ook heel erg leuk om te doen.

Ik heb vanalles geprobeerd om ‘netjes’te lijmen met peuters en kleuters:

Behanglijm in een potje met kwastjes: wat er niet op tafel terecht komt eindigt op het papier maar vaak wordt het papier veel te nat waardoor het scheurt met als eindresultaat een hoopje nat papier en een verdrietig kindje. Dat is niet de bedoeling van knutselen. Het is goedkoop, dat is dan ook het enige voordeel dat ik erin zie. Behanglijm kan je wel gebruiken in een heel leuke kliederactiviteit!

Houtlijm of witte schoollijm geeft bijna hetzelfde resultaat. Als de kinderen het met kwastjes uit potjes moeten halen kan ik het lijmspoor volgen van het potje tot aan hun blad. Er liggen dikke klodders lijm op hun kunstwerkje en dat werkt ook niet fijn. Als ik hen zelf een potje geef van bv hema met een dopje met een kleine spuitopening duwen ze vaak keihard en ligt er ook weer veel te veel lijm om goed te werken op hun blad. Het eindresultaat is vaak hetzelfde als bij de behanglijm. De kwasten schoon krijgen is trouwens ook echt een crime! En die plastic lijmkwasten werkten helemaal niet, dat was nog onhandiger.

Dan ben ik overgestapt naar lijmstiften zoals vb Pritt. Ook geen succes, de grotere kinderen draaiden telkens weer de lijmstaaf er zover uit dat na 2 werkjes de lijm op was, hoe vaak ik hen ook vertelde om dat niet te doen. De jongere kinderen dan weer snapten niks van het draaisysteem en bleven dus over hun papier wrijven zonder dat er lijm op kwam. Als ze dan gingen plakken kleefde er nog niks. En ja, ik weet dat ik hen kan helpen, dat doe ik ook heel erg vaak, maar ik wil dat ze ZELF kleven,  dat is goed voor hun zelfbeleving, zelfbeeld en zelfvertrouwen en dat vinden ze trouwens ook veel leuker!

Tot ik op internet per toeval een DIY link tegenkwam om een lijmspons te maken. En wat een succes. Ik begon, sceptisch als ik was, met 1 doosje met een spons in! Wauw!!! Echt waar, dit werkt!!! Ipv het knutselwerk vol lijm te gooien en dan er papiertjes of wat dan ook in te kleven moeten de kinderen het stukje papier dat ze willen kleven even op de spons dippen en dan op hun kunstwerk kleven en…..dat werkt!!! Zelfs voor de jongste knutselende peuters. Er zit nooit teveel of te weinig (ook belangrijk!!) lijm op het papiertje. De kinderen zijn tevreden en trots dat ze zelf kunnen kleven en ik ben blij dat de hele tafel niet meer onder de lijm zit. Iedereen blij dus! Met een kleine investering, namelijk wat sponsjes, doosjes en wat lijm kom je heel heel erg lang toe want de lijm blijft erg lang bruikbaar als je de doosjes goed sluit na gebruik! Ik zeg: proberen maar!

Ohja, even op onderstaande link klikken, dan kan je in het filmpje bekijken hoe het precies moet, vanaf 1.49 min ongeveer, maar het filmpje is de moeite waard om helemaal te bekijken. Er komen nog een aantal handige tips en trucs in voor om de kleine kunstenaars vrij te laten zonder dat het hele huis onder verf, lijm oid ligt!

Ze giet lijm op een spons om kosten te besparen. Wist ik dit maar eerder.

Fijne (knutsel)dag!

Myriam

Standard

Leave a Reply

