Babygebaren

Iedereen die met baby’s en peuters werkt weet dat communicatie wel eens moeilijk kan gaan. Niets zo lastig als een kind dat gefrustreerd en vol woede op de grond ligt te schoppen omdat hij niet begrepen wordt. Babygebaren zijn hierin ondersteunend, zowel voor het kind als de verzorgers.

Ik heb een aantal weken een workshop babygebaren gevolgd en ik ben enorm enthousiast. Eindelijk een simpele manier om duidelijk te communiceren met een heel jong kind. Natuurlijk is het kennen van babygebaren niet hét wondermiddel en zullen er nog steeds driftbuien voorkomen, maar het scheelt wel enorm veel frustratie.

Het principe is simpel. Er zijn een aantal basisgebaren, nou ja…aantal, mijn lesgeefster sprak over zo een 5000 gebaren. Natuurlijk hoef je die niet allemaal vanbuiten te leren. Je kiest er een aantal uit die voor jou en vooral, voor het kind, belangrijk zijn en daar ga je mee aan de slag. De gebaren aanleren doe je net zoals je een kind leert om te praten of zijn schoenen aan of uit doen of wat dan ook. Heel vaak voordoen! Je praat en ondersteunt je woorden met het gebaar. Als je vraagt “wil je drinken?”, doe je het gebaar dat voor drinken staat. Als je erover nadenkt doe je sowieso al erg veel gebaren wanneer je met jonge kinderen werkt, denkt maar aan ‘dag zwaaien’ of ‘een kusje gooien’. Ook dat zijn gebaren, al denken we daar niet bij na.

Enthousiast ging ik aan de slag met mijn groepje kinderen en het werkt! De kinderen pikken de gebaren best snel op en halen er ook weer de gebaren uit die voor hen belangrijk zijn. Zo kan mijn bijna 1 jarige na een 2tal maand oefenen al erg goed aangeven dat hij nog meer wil en mijn 14 maand oud vriendje kan heel goed het gebaar ‘vliegtuig’ maken omdat hij weet dat papa met helikopters vliegt. En als extra bonuspunt zie ik dat de oudere kinderen ook beter met de jongere kinderen communiceren. De oudere kinderen pikken de gebaren razendsnel op en gebruiken de gebaren als ze met de kleintjes spelen. Met als gevolg dat ze elkaar beter verstaan en er veel minder frustraties zijn bij alle kinderen. En dat zorgt dan weer voor rust binnen de opvang en zo is iedereen tevreden!

Standard

Leave a Reply

