Verven met ijs.

verf, verven, knutselen, tips, ideeën, kinderen, peuters, kleuters, veilig, gevaarlijk, vingerverf, eetbare, eetbaar, mond, opeten, eten, chocola, foam, schuim, ijs, ijsblokjes, stempelen, aardappel, raamverf, krijtbordverf, bodypaint, rietje, bellenblaa

Verven met ijs! Ja, het kan!

Ik heb als eerste een gesprekje met de kinderen over het thema winter. Wat is dat nu, winter? De kinderen kunnen allemaal aangeven dat het koud is in de winter, dat je handschoenen aan moet en een sjaal en een muts. Als ik vraag of ze ijs kennen knikken ze. IJs is koud en smelt. Dat klopt! Maar wisten jullie ook dat je met ijs kan verven?

Een paar dagen geleden heb ik water en verf gemengd (ik heb schoolverf genomen maar het gaat ook prima met waterverf of zelfs water met kleurstof) en dit verdeeld in bakjes om ijsblokjes te maken. In elk bakje heb ik een ijslollystokje gestopt. Op tafel ligt al een zeil en papier (ik heb oud behangpapier gebruikt, dit is dikker en leek me hiervoor dus meer geschikt). De kinderen doen een verfschortje aan en krijgen allemaal een waterverf ijsje. Natuurlijk is dit niet om op te eten. Verbaasd kijken de kinderen naar hun ijsje. Al snel proberen een paar kinderen wat ze ermee kunnen en als het ijs dan een beetje smelt en de eerste gekleurde druppels op het papier reageren ze enthousiast. Ze gaan snel aan de slag en beginnen te tekenen en te verven met de ijsblokjes. Doordat de verf verdunt is met het water krijgen we allemaal mooie pastelkleurtjes die ook nog eens erg goed mengen. De kinderen krijgen er geen genoeg van en blijven bezig tot alle ijsblokjes gesmolten zijn. Ook dan blijven ze met het water spelen. Ik denk dat ik de volgende keer geen papier op tafel leg, maar enkel een zeil zodat ze op die manier de kleuren kunnen mengen. Het papier was leuk, maar werd enkel doornat en dus papperig. Verder was dit een superleuke activiteit en eens iets anders dan een sneeuwman stempelen.

Fijne dag,

Myriam

Standard

Leave a Reply

