Valentijn

vriendjes

Hoewel ik vind dat de laatste jaren Valentijn echt te commercieel geworden is kies ik er toch voor om deze dag te vieren in de opvang. Ik werk ongeveer een weekje rond het thema Valentijn. Langer vind ik niet nodig omdat deze dag niet heel erg gekend is bij de jongste kinderen. De oudere kinderen pikken natuurlijk veel op via tv en op school en stellen vragen over Valentijn. Dit geeft een mooie opening om te praten over verliefd zijn, liefde en vriendjes of vriendinnetjes. Want dát kennen alle kinderen wel. Ik noem Valentijn in de opvang ook wel eens vriendjesdag.

We spreken over vriendjes, bij de jongste kindjes is vaak mama of papa de allerdikste vriend, bij de oudere kinderen merk je de voorkeur voor 1 of 2 klasgenootjes, al wisselt die voorkeur nog wel eens. Op de vraag of ze wel eens verliefd zijn geweest krijg ik eerst heel veel gegiechel en dan komen er toch stiekeme bekentenissen. Ik vraag hen of ze kunnen beschrijven hoe het voelt als je verliefd bent. Dan komen er allemaal kriebels in je buik, net zoals je in de Efteling in de python zit antwoordt Pipo (7j). “En als je vriendjes hebt, welk gevoel geeft dat dan?” Dat is een moeilijke vraag, maar na eventjes nadenken vertelt Bas (6j) dat hij dat een fijn gevoel vindt als hij samen speelt met zijn vriendjes. Hij vindt het leuk omdat hij dan niet alleen moet spelen, maar fijn samen dingen kan doen. Dan kan hij ook grotere dingen bouwen met de blokken omdat zijn vriendjes hem dan helpen en dat is leuk.  Wat een knap antwoord!

Als laatste lees ik nog een boekje voor “Raad eens hoeveel ik van je hou” over kleine en grote haas die elkaar, vlak voor bedtijd, vertellen hoeveel ze van elkaar houden. Het boekje is erg herkenbaar voor alle kinderen. Ze willen het verhaaltje nog een keer horen en dan lezen de oudste kinderen het nog een keer voor. Ik leg het boekje in onze boekenmand zodat de kinderen er zelf bij kunnen. Het boekje is een groot succes, de kinderen kijken er regelmatig of vragen om het nog een keer voor te lezen.

Valentijn, een leuke periode om even na te denken met de kinderen over vriendjes, verliefd zijn en liefde!

Myriam

 

Standard

Leave a Reply

