Verlatingsangst

Sinds een paar weken is Sem, bijna 1 jaar, heel erg verdrietig als hij naar de opvang komt en papa hem aan mij geeft. Sem gaat dan heel erg hard huilen. Hij lijkt op dat moment even ontroostbaar. Sem heeft verlatingsangst! Dat is een heel normale en belangrijke stap in zijn ontwikkeling. Maar zeker voor ouders is dit geen leuke stap. Sem heeft namelijk ontdekt dat hij niet 1 persoon is met zijn ouders en dat zijn ouders hem dus echt wel kunnen verlaten. Dat vindt hij niet fijn! Hij is bang dat zijn ouders niet meer terug komen. Wanneer Sem na een paar minutjes hard huilen getroost is gaat hij fijn spelen, dan is alles weer goed voor hem en vindt hij het fijn in de opvang.

Ik merk dat papa het ook best moeilijk heeft om zijn zoon huilend achter te laten. Ik leg aan de ouders uit dat dit een normale fase in de ontwikkeling van Sem is en wat we kunnen doen om deze fase voor iedereen wat gemakkelijker te maken. Verlatingsangst voorkomen of wegnemen kan niet, gelukkig kunnen we Sem wel wat ondersteunen tijdens deze fase. De fase gaat ook, vaak even plots als ze gekomen is, weer over.

Als Sem gebracht wordt dan neemt papa even tijd om te praten, om met Sem te spelen. Zo leert Sem dat papa het goed vindt dat Sem hier blijft. Ook al komt Sem al een hele periode hier, het is goed voor hem om te merken dat papa mij vertrouwt en dat Sem hier fijn mag spelen. Het is ook fijn voor Sem om iets vertrouwds van thuis mee te nemen. Een knuffel, een speeltje, een fopspeen of nog iets anders.

Als papa echt afscheid neemt van Sem houdt hij dit afscheid kort. Nog een kus en een knuffel en dan geeft papa Sem aan mij, ik trek Sem niet los uit de armen van zijn vader. Dit doe ik ook weer om Sem te leren dat papa mij vertrouwt. Als ik Sem ga lostrekken dan lijkt dit, voor mij, teveel op het kind afpakken van de ouders en dat is geen fijn gevoel voor de kinderen. Papa vertelt dat hij gaat werken en dat hij later Sem weer komt halen. Nog een laatste kus en dan gaat papa echt de deur uit. Op dat moment gaat Sem vaak heel erg hoog gillen. Dat mag, dat is zijn manier om te laten merken dat hij er echt niet mee akkoord is. Ik hou Sem vast terwijl ik rustig tegen hem praat. Ik vertel nogmaals dat papa gaat werken en straks terug komt, dat ik weet dat hij daarom verdrietig is en dat dat mag. Hoewel Sem nog niet praat wordt hij al snel rustig van mijn stem en na een tijdje zal hij de woorden ook gaan begrijpen. Sem weet dan dat papa hem echt wel weer komt ophalen. Dat vertrouwen moet groeien en daarom is het absoluut not done dat papa stiekem zou verdwijnen omdat papa niet wil dat Sem gaat huilen. Als Sem dan merkt dat papa toch weg is zorgt dat alleen maar voor paniek bij Sem. Want door stiekem te verdwijnen leert Sem dat papa ECHT kan verdwijnen en dat willen we niet. Sem moet net het vertrouwen krijgen dat wanneer papa weggaat, hij ook weer terug komt.

Dit vertrouwen oefenen we door veel kiekeboe en verstopspelletjes te spelen. En als ik even uit het gezichtsveld van Sem verdwijn hou ik toch contact met hem. Zo leert hij dat wanneer hij mensen niet ziet, ze er toch nog zijn. Ik zing bv een liedje of praat tegen hem. Ik vertel hem vb dat ik even fruit ga snijden in de keuken. Soms komt hij me ook gewoon opzoeken in de keuken, dat is prima!

En als papa dan terugkomt is het natuurlijk feest! Papa geeft een dikke knuffel aan Sem, speelt nog even met hem en dan gaat Sem vrolijk en voldaan van het spelen weer mee naar huis. Sem leert zo dat papa, wanneer hij even weggaat, ook altijd weer terugkomt!

Verlatingsangst, geen leuke periode, maar het hoort vaak gewoon bij de ontwikkeling!

Myriam

Standard

Leave a Reply

