De eerste dag in de opvang

lachende-baby

Vandaag start er nieuw kindje in de opvang. Een heel klein dametje van bijna 3 maandjes oud. Dat is spannend! Grote zus zit al bijna 4 jaar in de opvang dus ik ken de ouders en zus al. Grote zus komt ook mee, nog even en zij gaat naar school. Maar voorlopig komen de beide dames gezellig bij ons spelen.

Mama vind het erg spannend om haar baby hier achter te laten. Er spoken zoveel vragen door haar hoofd. Van “gaat ze wel uit een flesje drinken omdat ze thuis borstvoeding krijgt” tot “Gaat Myriam haar kunnen troosten als ze huilt”? Heel normale vragen die elke ouder heeft wanneer ze hun kind ergens anders achter laten. Om mama gerust te stellen houd ik via whatsapp contact met haar, ik vertel haar hoe het gaat met haar kleine baby. En het gaat erg goed!

Wanneer papa haar afzet moet ze wel even huilen. Er is ook zoveel te zien en te voelen. En alles is anders dan thuis. Ik hou haar vast en troost haar door stilletjes tegen haar te praten terwijl ik met haar rondwandel en haar alles laat zien, onze keuken, onze woonkamer, de slaapkamer. We maken ook kennis met de andere kindjes. Met grote ogen kijkt ze rond en al snel ontspant ze in mijn arm. Tijd voor het flesje. Weer een spannend moment. Ik verwarm de moedermelk in een bakje met warm water. Ondertussen begint baby erg te huilen, deze keer van de honger. Ze wordt echt boos en laat duidelijk merken dat ze niet veel geduld meer heeft. Ze is zo boos dat ze eerst niet merkt dat ik haar het flesje aanbiedt maar zodra ze dit doorheeft drinkt ze het hele flesje leeg.

Nu haar buikje vol zit kan ze lekker ontspannen. Ik leg haar op een kussen en ga tegenover haar zitten zodat we goed contact kunnen maken. Baby ligt te kirren en te praten. Ik praat terug, vertel haar wat we die dag gaan doen. Met grote ogen kijkt ze me aan en dan plots…..een stralende lach! Dan weet ik, het ijs is gebroken en het komt helemaal goed met deze kleine meid in de opvang!

Myriam

Standard

Leave a Reply

