Lente

kind op gras

Eindelijk is het zover, de zon is er weer, het wordt mooi weer buiten en dus hoog tijd om met de kinderen naar buiten te gaan. Maar onze tuin die ligt nog steeds op winterstand. Hoog tijd om al het speelgoed onder handen te nemen en de tuin lenteklaar te maken. Natuurlijk mogen de kinderen helpen.

Ik doe dit met de oudste kinderen. Vlak na de middag, als de kleintjes hun middagdutje doen is dus een uitstekend moment. Gewapend met emmers water met zeep, doeken en sponsen en tuinmateriaal zoals harken, schepjes, lege emmers en een heel grote container gaan we naar buiten. De kinderen zijn blij om buiten te zijn en rennen eerst wat rond. Dat mag. Ik begin ondertussen met het poetsen van de zandbak zodat er  nieuw zand in kan. Al snel heb ik 2 nieuwsgierige kleuters naast mij staan. “Mogen we helpen?” Natuurlijk mag dat! Het water spat alle kanten uit, de kinderen glunderen. Wat is er dan ook leuker om met water te mogen spelen. Als we klaar zijn met de zandbak nemen we ook klimhuisje met glijbaan en de wipkip onder handen. En als laatste willen we de tuin nog wat opruimen. Bladeren bij elkaar harken, wat onkruid uittrekken. Ik hark de bladeren bijeen van het gras, de kinderen kijken toe en gooien de bladeren in de groencontainer. Plots zegt 1 van de kleuters dat ik het gras laat omvallen door te harken. Een andere kleuter heeft de oplossing! “Wij moeten het gras weer rechtop zetten”. Prompt gaan ze aan de slag en ik, ik geniet, van de zon, maar vooral de oprechtheid van deze kinderen. 20 minuten lang werken ze enorm hard om het gras weer rechtop te zetten. Dan hebben ze er genoeg van. Ze gaan glijden. Ik ga naar binnen, leg koekjes op een bordje en zet er bekers drinken bij.Dat gaan we buiten opsmullen, dat hebben mijn stoere helpers echt wel verdiend!

Myriam

 

Standard

Leave a Reply

