Geloven in de paashaas

pasen_vrolijk_pasen

Over een weekje is het alweer Pasen en daar hoort, volgens de kinderen wat lekkers bij. Ze verwachten paaseitjes! De paashaas dient voor iedereen paaseitjes te brengen. Dat is duidelijk voor alle kinderen, toch? Of niet, want zo rond de leeftijd van 6-8 jaar gaan de kinderen toch iets meer nadenken over de paashaas en daaraan gekoppeld ook de sint en de Kerstman. Mijn dochter, bijna 7 gelooft nog heilig in de paashaas, de sint en de Kerstman. Hoewel we rond die laatste nooit echt iets hebben gedaan en we haar ook vertellen dat wij de cadeautjes onder de kerstboom leggen. Voor haar bestaat de Kerstman, de sint en de paashaas, punt! Een opvangkindje van 6 jaar denkt daar toch iets anders over. Zijn buurmeisje heeft hem verteld dat de paashaas niet bestaat. Hij is overtuigd dat de paashaas niet bestaat nu en probeert daar ook de andere kinderen in de opvang van te overtuigen.

Ik hou me in deze discussies meestal op de achtergrond maar ik vind het reuze interessant om hun redeneringen te volgen. Als ze aan mij vragen hoe het zit stel ik de vraag meestal terug: “Hoe denk jij dat het zit?” Ik ga niks ontkennen of bevestigen. Maar…als de paashaas dan niet bestaat, hoe komen die paaseitjes er dan. Mijn dochter heeft daar de oplossing voor gevonden…dan komen de paasklokken de eitjes brengen. Dit kent ze omdat ik Vlaamse ben en bij ons brengen de paasklokken inderdaad de eitjes. Maar dat is toch niet echt duidelijk voor de Nederlandse kindjes. Zelfs C, die er een paar minuten geleden nog heilig van overtuigd was dat de paashaas toch echt niet bestaat weet hierop geen antwoord. Wanneer een B, bijna 8, oppert dat misschien mama en papa die eitjes wel verstoppen antwoordt C heel beslist dat dat niet kan, want mama en papa slapen toch ook in de nacht, zij gaan daar echt geen tijd voor hebben. Dus komen ze dan toch weer tot besluit dat de paashaas dat echt wel moet doen, misschien wel geholpen door de paasklokken.

Ik geniet van hun kinderlijke logica en laat hen gewoon nog eventjes lekker geloven in de paashaas, de paasklokken of wat dan ook. Er is nog tijd genoeg om groot te worden!

 

Fijne paasdagen!

Myriam

Standard

Leave a Reply

