Een stagiaire in de opvang

Af en toe wordt er gevraagd of ik een stagiaire wil begeleiden tijdens een korte of iets langere periode. Natuurlijk kan dat, extra helpende handen zijn altijd welkom.

Momenteel hebben we een meid van bijna 17 jaar in de opvang die gedurende 2 weken komt kijken of ze later wil werken in de kinderopvang.  Een zogehete snuffelstage dus. Een vrij lange snuffelstage, maar bon…dat is nu eenmaal zo.

Het is altijd afwachten en aftasten hoe het meisje zal zijn met de kinderen. Deze keer hebben we wel erg veel geluk! Onze stagiaire heeft nog 2 heel jonge broertjes. Ze is zelf bijna 17 en heeft nog een broertje van bijna 4 en eentje van net 1 jaar. Ze is dus gewend aan jonge kinderen. Dat is ook te merken. Ze beweegt natuurlijk tussen en met de kinderen en de kinderen zijn ook erg ontspannen bij haar. Hoewel het een snuffelstage is en ik haar dus wegwijs zou moeten maken in de kinderopvang hoef ik haar bijna niks uit te leggen. Ze kent alles al….luiers verschonen, een flesje of fruitpap geven…ze draait er haar hand niet voor om.

De grotere kinderen vinden het super om iemand extra in de opvang te hebben. Terwijl ik de baby’s verzorg voetbalt zij met de oudere kinderen in de tuin. Wat een feestje dat er iemand meer tijd voor hen heeft. Natuurlijk speel ik ook met de grotere kinderen, maar soms moeten ze al eens wachten omdat er net een baby honger krijgt en dus een flesje moet krijgen. Nu is er extra tijd voor hen en dat vinden ze erg fijn. Ze hangen dan ook aan haar lippen. En ik zie haar ook genieten. Tijdens het spelen leeft ze zich ook helemaal in, ze volgt niet alleen het fantasiespel van de kinderen, ze kan het zelfs verrijken door de juiste vragen te stellen. Zomaar, alsof ze al jaren met en tussen kinderen werkt! Ik moet mezelf er regelmatig aan herinneren dat ze nog geen 17 jaar oud is.

Later bespreek ik met haar wat ze van de opvang en haar stage vond. Ik vraag haar of ze daadwerkelijk plannen heeft om iets met kinderen te gaan doen. Dat weet ze nog niet zeker. Dat moet ook niet, ze mag nog een jaar lang onderzoeken welke weg ze uit wil gaan. Het staat in elk geval wel vast dat ze het prima zou doen met kinderen.  Na 2 weken nemen we afscheid van haar, al hopen we allemaal dat ze nog eens een keertje langs komt om gezellig met ons te spelen!

 

Myriam

 

 

Standard

Leave a Reply

