Toveren met wasco’s en ecoline.

We krijgen maar niet genoeg van ons thema magie. Er is erg veel te ontdekken en te doen in dit thema. Een klassieker is toch wel het toveren met wascokrijtjes en ecoline. Ecoline is vloeibare aquarelverf. Het is makkelijk te mengen en verkrijgbaar in heel veel kleuren. Ecoline is niet echt goedkoop, maar ik doe al 5 jaar met 6 kleine potjes. Dan valt de prijs heel erg goed mee.

De kinderen krijgen elk een wit wascokrijtje en mogen hiermee een tekening op papier maken. Deze tekening kunnen ze bijna niet zien. Als je heel goed kijkt zie je wel waar je getekend hebt, maar dat valt alleen de wat oudere kinderen op. De jonge kinderen tekenen gewoon waar ze zin in hebben al snappen ze niet zo goed dat ze hun tekening niet zien. Als iedereen klaar is komt de toververf op tafel en zeggen we met z’n allen een toverspreuk. En dan….verven maar. Al snel ontdekken de kinderen dat ze hierdoor hun tekening ook kunnen zien. Waar wasco zit pakt de ecoline niet op het papier en dat zorgt ervoor dat de tekening zichtbaar wordt. Verwonderd kijken ze naar hun blad en dan zie ik plots ook grote verschillen tussen de kinderen, verschillen die me nog niet eerder waren opgevallen omdat ik deze activiteit meestal doe met kinderen vanaf een jaar of 5. Vandaag waren er echter ook 2 bijna 4 jarige jongens en zij wilden natuurlijk graag mee doen. Dat kan.  Waar ik de oudere kinderen echt zie op zoek gaan naar hun tekening om deze helemaal zichtbaar te maken zie ik mijn 2 bijna 4jarigen gewoon schilderen met de ecoline. Ze zijn erg verwonderd als er een lijntje van de wasco zichtbaar wordt, dat wel. Stefan verwoordt het zelfs: “Net tekende ik een boom en nu schilder ik een auto.” Dat mag natuurlijk ook. Als ik hem erop wijs dat de lijntjes van de boom nu door de auto zichtbaar zijn lacht hij enthousiast. Hij ziet de lijntjes van de wasco wel, volgt ze met zijn vinger, maar wil toch liever zijn auto nu afmaken. Dat mag natuurlijk ook. Cedric is even enthousiast zijn mama en papa aan het schilderen terwijl hij eerst bloemen tekende met de wasco. Al lijkt het hem wel meer op te vallen. Hij zegt dat mama en papa nu op de bloemen zitten.  De oudere kinderen willen graag elke lijntje van hun wasco tekening zichtbaar maken. Geconcentreerd gaan ze op zoek! Hoe dan ook, plezier hebben ze allemaal en daar gaat het om!

Ohja, mochten jullie ook met ecoline gaan werken en er komen, ondanks het gebruik van verfschortjes, toch vlekken in de kleren dan kan je deze vlekken uit de kleding verwijderen door ze een nachtje in melk te leggen. Deze tip kreeg ik van een collega gastouder.

Myriam

Standard

Leave a Reply

