5 minuten!

Meer is er niet nodig voor een meid van 2jaar en 3 maanden om zichzelf helemaal (ja, he-le-maal, inclusief kleding) in te smeren met zonnebrandcrème!

Verleden week was het erg druk in de opvang. Er was 1 baby van 4 maandjes, 1 peuter van net 1 jaar, 2 dametjes van 2 jaar, 1 flinke kleuter van 4 jaar en 1 meid van 7 jaar, onze eigen Kiki. Alle kinderen hier in de opvang vinden kleuren en tekenen heel erg fijn. Dat mogen ze dan ook doen wanneer ze willen. Over de afgewerkte tekeningen of kleurplaten zijn afspraken gemaakt. Als ze hun kunstwerk graag mee naar huis willen nemen dan moeten ze dit onmiddellijk in hun tas stoppen zodat er niks meer mee kan gebeuren. De kinderen hadden gezellig zitten kleuren aan onze salontafel. De oudste kinderen stoppen hun tekeningen in hun tas en E, onze dame van 2 jaar oud wil dit ook doen. Ik ben bezig met de baby een flesje te geven, dat duurt even dus ik geef E toestemming om de tekening in de tas te gaan stoppen. Trots loopt ze de gang in. Het duurt een tijdje voor ze terugkomt, dus ik hou contact met haar door te vragen of het lukt. “Ja, Myjam”. Ik vraag of ze terug naar de kamer komt.  “Ja, Myjam, bijna klaar”.

“Dat is goed meid, doe maar rustig aan” antwoord ik. Ondertussen is baby klaar met haar flesje, baby is tevreden dus ik leg haar even in de wipstoel om lekker uit te buiken en ga naar de keuken om het flesje uit te wassen. Ik zie mijn flinke dame van 2 jaar in de gang zitten, helemaal trots op zichzelf want “Kijk Myjam, zon schijnt, ik wil buiten spejen, ik zonnebrand gedaan”……OMG….ja dat zie ik….E zit helemaal onder, haren, kleren, een mega dikke laag op haar benen en handjes, de vloer, de kast waar de tassen opstaan…ALLES zit onder een dikke, vette laag zonnebrandcrème. En E, zij glundert! “Ikke zelluf daan, Myjam” met een stralend gezichtje want “Ikke gjote meid”. En dan kan je toch niet boos zijn! Gelukkig kwam GJ op dat moment thuis zodat ik E in bad kon zetten en hij mocht alles beneden oppoetsen. Na een half uurtje boenen hadden we terug een schone E (zoveel zonnecrème is nog niet zo simpel van een kind af te krijgen) én een schone vloer en kast. Terwijl E in bad zit bespreek ik toch maar even met haar dat ze dit toch maar niet meer alleen moet doen, maar of dit doordringt…want “ikke zelluf doen” is momenteel erg belangrijk!

Myriam

Standard

Leave a Reply

