Zand en verf!

Een paar keer per jaar doen we net iets anders dan anders. We doen heel veel, maar soms maken we het net wat specialer. Dat kan zonder veel moeite te moeten doen.

Vandaag is het best mooi weer, het is niet heel warm maar het is zonnig en droog. Dat is deze zomer heel veel waard. We kunnen dus lekker naar buiten. Een aantal weken geleden was het de nationale modderdag, omdat ik toen enkel baby’s in huis had heb ik toen niet meegedaan. Maar vandaag maken we dat dubbel en dik goed

Wat heb je nodig? Wel…zand natuurlijk, water, verf, een grote bak om alles in te kunnen mengen, eventueel een heel groot stuk karton en kids die veel zin hebben om te kliederen. Ik had alle ouders op voorhand verteld dat we gaan kliederen en of ze daar dus rekening mee willen houden met de kleding zodat alle kinderen lekker vies mogen en kunnen worden.

Het groepje kids van vandaag zijn allemaal al wat ouder. De jongste is 2,5 jaar, de oudste 7,5. Een leuk groepje dus om mee te modderen. Ze roepen trouwens al weken dat ze een modderdagje willen, bij deze dus!

Ik heb, terwijl de kids hun fruit aten alles voorbereid. Toen zag de tuin er zo uit:

P1010876

Ik maak een paar afspraken met de kids (zoals niet naar elkaars gezicht gooien met de modder)en laat hen dan naar het zand gaan. Groot is hun verbazing wanneer ze ontdekken dat het gewoon…zand is. Dat heb ik ook bewust zo gedaan, zo kunnen ze zelf vertellen hoe we modder moeten maken. Dat is natuurlijk niet zo moeilijk, gewoon water toevoegen. Ik gooi dus een bekertje water in het zand, maar dat is niet genoeg, er moet volgens de kinderen meer water bij. Een hele gieter dan maar! Dat is feest. Op deze manier ontdekken de kinderen zelf hoe zand veranderd wanneer er water bij komt. Het gaat van zacht, los en warm zand, naar hard, nat en koud zand. Hierdoor leren, zeker de jongste kinderen, weer heel veel begrippen en stimuleer ik hun zintuigen. De kinderen kunnen in de modder spelen met schepjes, zandvormpjes en natuurlijk hun handen. Na een tijdje geef ik hen verf om door de modder te mengen. De kinderen genieten en experimenteren erop los.

P1010884

Met verf en zand kan je heel leuke dingen doen!

Ook op het zand dat op het karton ligt gooi ik her en der druppels verf. De kinderen duiken er meteen op af. Zo ontdekken ze, dat zoals C (6j) het mooi zegt dat de modder droogt wordt als er droog zand bij komt. En mijn kleine poppetje van 2,5 jaar roept dat dit zand warm is! Ze krijgen er geen genoeg van! Ze rennen heen en weer tussen de modder in de bak en het zand op het karton. De allerstoersten durven zelfs om met hun voetjes in de modder te gaan staan! Eerst zijn ze heel voorzichtig, want dat voelt toch wel gek, modder aan je voeten. Dan roept, C, bijna 4 dat het is zoals op het strand aan de zee. Hij begint heel erg hard te stampen. De modder vliegt overal! Wat een feestje!

Als iedereen is uitgespeeld neem ik gewoon een emmer water en worden voetjes en handjes en armen (en soms ook snoetjes) buiten gewassen, schone kleren aan en klaar…. Nou ja, de kids toch. Terwijl de kids even een half uurtje TV mogen kijken ruim ik de tuin op, de vieze kleren stop ik in de wasmachine en klaar!

Houden jullie ook zo van kliederen met de kinderen? Waarom wel of net niet? Welke leuke kliederactiviteiten hebben jullie al eens gedaan of wil je zeker nog een keer doen met je (gast)kinderen.

Myriam

 

Standard

Leave a Reply

